› In English
Ajankohtaista

Uutiset


Uutiset

26.2.2024 7.57

3G-verkon alasajo Suomessa voi vaikuttaa autojen etähallintajärjestelmien toimintaan

3G-verkot ajetaan Suomessa alas vuosina 2023–2024

Mobiiliverkkosukupolvet ovat kehittyneet viime vuosikymmenten aikana nopeasti. Mobiiliverkkosukupolvia ovat 2G, 3G, 4G ja 5G sekä valmisteilla oleva 6G. Uudemmat mobiiliverkot ovat kapasiteetiltaan aiempia sukupolvia parempia, turvallisempia ja energiatehokkaampia ja ne soveltuvat paremmin uusien palveluiden kehittämiseen. Uudemmat teknologiat pystyvät paremmin vastaamaan jatkuvasti kasvavaan matkaviestinverkkojen käyttöön, lisääntyvään kapasiteettitarpeeseen ja uusien palveluiden kehittämiseen.

Teleoperaattorit DNA Oyj, Elisa Oyj ja Telia Oyj ovat sulkemassa 3G-verkkojaan vuosina 2023–2024 uudempien verkkosukupolvien käyttöönoton takia. Nykyisten 3G-verkkojen käyttämät taajuudet siirtyvät uudempien matkaviestinteknologioiden käyttöön. 3G:n poistuessa 2G-, 4G- ja 5G-verkot jäävät käyttöön. Alasajon seurauksena 3G-verkot poistuvat vaiheittain käytöstä eri puolella Suomea. Poikkeuksena on ainoastaan Ahvenanmaalla toimiva teleoperaattori Ålcom, joka pitää 3G-verkon käytössä, mutta sulkee 2G-verkkonsa.

3G-verkkojen alasajo lopettaa joidenkin palvelujen käytön

Monet autojen taustajärjestelmät, kuten etäohjaus ja hätäpuhelu- eli eCall-järjestelmät, toimivat mobiiliverkkoyhteyden avulla. Etähallintajärjestelmiin kuuluvat muun muassa lukitus, polttoainekäyttöisten lisälämmittimien kauko-ohjausjärjestelmät sekä auton tietojen tarkistaminen. Kuorma- ja pakettiautoissa 3G-verkkoa käytetään lisäksi muun muassa yritysten tarvitsemien kuljetustehtäviä koskevien erilaisten tietojen ja ajoneuvodiagnostiikan välitykseen.

Autojen käyttäjien sekä autonvalmistajien, -maahantuojien ja -jälleenmyyjien kannalta teleoperaattorien tekemät ratkaisut 3G-verkkojen alasajosta ovat harmillisia. Autoissa olevat 3G-verkkoa tiedonsiirtoon hyödyntävät etähallintasovellukset on suunniteltu aikana, jolloin vanhempien verkkosukupolvien elinkaari ei ole ollut tiedossa. Koska 4G-verkon maantieteellinen kattavuus oli vielä 2010-luvun lopulla monissa maissa puutteellinen, monet ennen vuotta 2020 käyttöön otettujen autojen etähallinnan järjestelmät nojaavat 3G-verkkoon.

3G-verkon alasajon seurauksena osa palveluista siirtyy käyttämään 2G-verkkoa, mutta osa sovelluksista vaatii kehittyneempää 3G-yhteyttä, jolloin ne voivat lakata toimimasta 3G-verkon alasajon seurauksena. 2G-verkko pystyy teknisesti korvaamaan hyvin esimerkiksi puhelut ja tekstiviestit, mutta ei kaikissa tapauksissa kehittyneempiä etähallintajärjestelmien palveluja.

3G-verkon alasajosta johtuva laitteiden toiminnan loppuminen ei ole yksinomaan autojen etähallintasovelluksia koskeva ongelma, vaan se koskee kaikkia laitteita, joiden tiedonsiirto perustuu 3G-teknologiaan. Muun muassa kiinteistöjen turvajärjestelmät ja riistakamerajärjestelmät käyttävät useimmiten 3G-verkkoa.

3G-verkkojen alasajoa ei ole voitu laitteistojen suunnittelussa ennakoida

Autonvalmistajille varautuminen verkkojen alasajoihin on haastavaa, sillä 2G- ja 3G-verkon elinkaari ja tarpeet vanhemmille verkolle vaihtelevat eri maissa ja sovelluksia ei ole mahdollista tuottaa maakohtaisina. Maakohtaisesti vaihtelevien verkkojen sulkemista koskevien aikataulujen ja autojen hätäpuhelujärjestelmien hitaasti etenevän EU-lainsäädännön takia autonvalmistajien ei ole ollut mahdollista ennakoida verkkojen muutoksia omissa sovelluksissaan. Teleoperaattorien kannalta verkkojen alasajot ovat normaalia verkkojen kehitystyötä, eivätkä teleoperaattorit korvaa muutoksesta aiheutuvia kuluja.

Suomessa päätökset 3G-verkkojen alasajosta on tehty vuosina 2020–2021. Operaattorit ovat julkaisseet tarkemman alueellisen aikataulun verkkojen alasajosta vuonna 2023. Ruotsissa on tehty päätös ajaa 3G-verkko alas vuoden 2025 loppuun mennessä. Saksassa päätökset 3G-verkon alasajosta on tehty jo viime vuosikymmenellä ja 3G-verkot on ajettu alas jo vuonna 2021. Ranskassa suurin osa operaattoreista jatkaa 3G-verkon ylläpitoa vuosiin 2026–2029 asti. Sveitsissä ei ole vielä tehty päätöksiä 3G-verkon alasajosta, mutta 2G-verkon alasajo on jo toteutettu viime vuosien aikana.

2G-verkkojen alasajo uhkaisi autojen hätäpuhelinjärjestelmien toimintaa

Monissa Euroopan maissa, muun muassa Saksassa, Ruotsissa ja Norjassa, on tehty päätökset ajaa alas myös 2G-verkot lähivuosien aikana. Suomessa teleyritykset ovat velvoitettuja ylläpitämään 2G-teknologiaa vuoden 2029 loppuun saakka. Tämän jälkeen yritykset voisivat halutessaan ottaa uudempia teknologioita käyttöön 2G-verkoille varatuilla taajuusalueilla.

2G-verkkoa hyödyntävät monet sähkö-, vesi- ja lämpöverkkojen etäluettavat mittarit ja ohjauslaitteet, kiinteistöjen turvapalvelujärjestelmät ja kuorma-autojen paikannuslaitteet, joiden elinkaari on pitkä ja joita asennetaan käyttöön vielä nykyisinkin. 2G-verkon aikaistettu alasajo vaikuttaisi laajasti erilaisten kuluttajasovellusten ja muun muassa autojen hätäpuhelujärjestelmien toimivuuteen.

Vuodesta 2018 alkaen pakollisena varusteena oleva autojen hätäpuhelujärjestelmä eCall on voinut voimassa olevan EU-sääntelyn mukaisesti hyödyntää vain 2G- ja 3G-verkkoja, joten 2G-verkon alasajo lopettaisi suurimmalta osin eCall-sovellusten toiminnan. Jos pakolliset eCall-järjestelmät jouduttaisiin käytössä olevissa autoissa päivittämään, auton omistajille aiheutuisi kustannuksia.

Autojen hätäpuhelujärjestelmiä koskeva EU-lainsäädäntö on jäänyt jälkeen tietoverkkojen kehityksestä. Komissio on helmikuun 2024 alussa hyväksynyt asetuksen, jonka mukaan hätäkeskusjärjestelmissä tulee olla viimeistään vuoden 2026 alussa valmiudet vastaanottaa eCall-puheluja 4G- ja 5G-verkkojen välityksellä. Komissio on 14.2.2024 hyväksynyt lisäksi asetuksen, jonka mukaan uuden sukupolven eCall-järjestelmien tyyppihyväksyntä on ajoneuvoissa mahdollista 1.1.2026 alkaen ja 1.1.2027 alkaen kaikkien käyttöönotettavien henkilö - ja pakettiautojen eCall-järjestelmien tulisi olla uusien verkkovaatimusten mukaisia. Nykyisillä 2G- ja 3G-verkkoihin perustuvilla eCall-järjestelmillä varustettuja autoja voidaan ensirekisteröidä vuoden 2026 loppuun saakka, vaikka monissa maissa nämä verkot ehditään ajamaan alas ennen aikarajaa.

Onkin olennaisen tärkeää, että 2G-verkon ylläpitoa jatketaan, kunnes ajoneuvoja koskeva lainsäädäntö on saatu ajan tasalle. Vanhempien autojen eCall-järjestelmien toimintaa ei voida ilman 2G-verkkoa taata. Osa autonvalmistajista on viime vuosien aikana aloittanut rinnakkaisen vapaaehtoisen 4G/5G-verkkoa hyödyntävän eCall-järjestelmän tuotannon uusiin automalleihin ennakoiden verkkojen alasajoa, vaikka eCall-järjestelmien EU-lainsäädäntö on päivittymässä vasta vuonna 2026.

Lisätietoja

Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote 2G-verkkojen ylläpidosta

Traficomin tiedote 3G-verkkojen alasajosta Suomessa

Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto FiCom ry:n tiedote 3G-verkon alasajosta


Palaa otsikoihin