› In English
Ajankohtaista

Uutiset


Uutiset

18.4.2019 16.00

EU-parlamentti hyväksyi autonvalmistajille asetettavat kuorma-autojen hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteet

EU on ottamassa käyttöön ensimmäiset uusia kuorma-autoja koskevat hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteet. EU-parlamentti hyväksyi kuorma-autoille asetettavat tavoitearvot istunnossaan 18.4. Ne koskevat autonvalmistajien Euroopan markkinoille saattamien kuorma-autojen keskimäärisiä hiilidioksidipäästöjä vuosina 2025 ja 2030. Autonvalmistajille asetettujen tavoiteraja-arvojen tavoitteena on vähentää kuorma-autoliikenteen päästöjä ja nopeuttaa vaihtoehtoisia polttoaineita hyödyntävien ajoneuvojen yleistymistä. Kuorma-autojen osuus liikenteen hiilidioksidipäästöistä on EU:ssa noin neljännes.

Tavoitteena on, että uusien kuorma-autojen hiilidioksidipäästöt ovat vuonna 2030 30 prosenttia ja vuonna 2025 15 prosenttia alemmat kuin 1.7.2019-30.6.2020 ensirekisteröityjen kuorma-autojen. Lisäksi vuoteen 2025 mennessä autonvalmistajien markkinoille saattamista ajoneuvoista vähintään 2 prosenttia tulee olla päästöttömiä tai vähäpäästöisiä. Vuoden 2030 päästötavoitetta arvioidaan vielä uudelleen vuonna 2022 lähivuosien kehityksen perusteella.

Päästöjen tavoitearvoille määritetään myöhemmin grammamääräiset raja-arvot, jotka perustuvat mallinnuksen tuloksiin. Kuorma-autojen päästöjä on vuoden 2019 alusta alkaen monitoroitu ns. VECTO-laskentamallin avulla. Se kuvaa yleisimpien raskaiden kuorma-autotyyppien kuljetussuoritekohtaisia hiilidioksidipäästöjä (grammaa/tonnikilometri).

Aiemmin raskaan kaluston päästöjä on kuvattu ainoastaan laboratoriossa tehtävillä tyyppihyväksynnän moottoridynamometrimittauksilla, jotka eivät kuvaa ajoneuvoyhdistelmän päästöjä.



Palaa otsikoihin