› In English
Ajankohtaista

Uutiset


Uutiset

20.8.2020 9.00

Kaasu- ja sähkökuorma-autojen hankintatuen kysyntä ylitti Saksassa odotukset

Saksa otti kesällä 2018 käyttöön hankintatuen kaasu- ja sähkökuorma-autoille

Saksassa otettiin heinäkuussa 2018 käyttöön hankintatuki uusien kaasu- ja sähkökäyttöisten kokonaispainoltaan yli 7,5 tonnin kuorma-autojen ja työkoneiden hankintaan. Tuki on voimassa vuoden 2020 loppuun asti ja sen vuosibudjetti on 10 milj. euroa.

Hankintatukea voi saada paineistettua maakaasua käyttävän CNG-kuorma-auton hankintaan 8 000 euroa ja nesteytettyä maakaasua käyttävän LNG-kuorma-auton hankintaan 12 000 euroa. Kokonaispainoltaan 7,5–12 tonnin painoluokan sähkökäyttöisen kuorma-auton hankintaan tuki oli 12 000 euroa ja yli 12 tonnin painoluokan sähkökuorma-auton hankintaan 40 000 euroa. Tukisumma oli rajattu siten, että se voi kuitenkin olla enintään 40 % vaihtoehtoisen käyttövoiman lisäkustannuksesta perinteiseen dieselkalustoon nähden. Lisäksi tuen määrä oli rajoitettu 500 000 euroon yritystä kohden.

Tuen saamisen edellytyksenä on, että auto on vähintään neljän vuoden ajan Saksan rekisterissä. Näin on haluttu estää tuella hankittujen autojen maasta vientiä.

Tuen budjetti varattiin loppuun kesällä 2020

Kuorma-autojen hankintatuen kysyntä ylitti odotukset ja siihen varattu määräraha ehdittiin kesän 2020 aikana käyttää kokonaan loppuun. Hankintatuesta ehdittiin ennen budjetin loppumista heinäkuussa 2020 jättää yhteensä 2 932 rahoitushakemusta, joista 2 861 oli koski kaasukäyttöisiä kuorma-autoja ja 71 sähkökuorma-autoja.

Suurin osa tuella hankituista kaasuautoista oli LNG-autoja, niiden määrä kasvoi 2 363 hakemukseen. CNG-autoista jätettiin yhteensä 498 hakemusta. LNG-autojen toimintamatka yhdellä tankkauksella on selvästi pidempi kuin CNG-autojen, joita käytetään pääosin jakelukuljetuksissa sekä esimerkiksi jäteautoina. LNG-autojen kysynnän kasvua on Saksassa lisännyt myös LNG-jakeluasemaverkoston laajeneminen. Saksassa on tällä hetkellä yli 300 LNG-jakeluasemaa.

Tuella hankittujen sähkökuorma-autojen määrä on verrattain pieni, vaikka niihin oli mahdollista saada enimmillään jopa 40 000 euron tuki. Yli 7,5 tonnin kokoluokassa ei juurikaan ole vielä tarjolla sähkökuorma-autoja ja niiden hinta on vielä noin kaksinkertainen muihin käyttövoimavaihtoehtoihin nähden.

Saksan hankintatuella hankittujen kuorma-autojen käyttövoimajakauma. (kuvalähde: Zukunft Erdgas)
Lisätietoja:


Palaa otsikoihin