› In English
Ajankohtaista

Uutiset


Uutiset

26.3.2019 9.15

Kevytautoja koskeva sääntely tarkentuu alkusyksyyn mennessä

Kevytautoja koskeva lakimuutos hyväksyttiin tammikuussa. Lakimuutoksen myötä mopoautokortin suorittaneet 15 vuotta täyttäneet voivat marraskuun alusta ajaa nopeusrajoitetulla henkilöautolla eli kevytautolla.

Viime päivinä kevytautoista on ollut mediassa uutisointia, että jo nyt markkinoilla olisi kevytautoiksi hyväksyttyjä automalleja. Liikenne- ja viestintäministeriö ja Traficom valmistelevat parhaillaan tarkentavia asetuksia ja teknisiä määräyksiä, jotka liittyvät kevytautojen varusteluun. Näin ollen vielä ei ole yksityiskohtaista tietoa siitä, mitä teknisiä rajauksia kevytautoille tullaan edellyttämään. Millekään yksittäiselle automallille tai nopeudenrajoittimelle ei ole siis vielä voitu hakea eikä myöntää hyväksyntää.

Asetus ja määräys on tavoitteena saada lausunnoille kevään aikana. Lainsäädäntöä tarkentavat asetukset ja tekniset määräykset käyvät vielä EU-komissiossa notifioitavana. Lopullinen määräys ja asetus valmistunevat alkusyksyyn mennessä.

Mitä laki edellyttää kevytautoilta?

Kevytauton ajoneuvoluokka on traktoriluokka T1. Kevytautoksi saa muuttaa henkilöauton (M1), joka on otettu käyttöön vuonna 2015 tai sen jälkeen. Ikärajauksella on haluttu varmistua siitä, että kevytautoksi muutoskatsastettavan auton turvavarusteet ovat kattavat. Henkilöauton muutos kevytautoksi edellyttää muutoskatsastusta. Kevytautoja verotetaan kuten henkilöautoja.

Kevytautoksi muutettavan auton omamassa ajokuntoisena on enintään 1 500 kg, tai enintään 1 800 kg, jos ajoneuvon käyttövoimana on sähkö. Kevytautoa ei saa kuljettaa moottoritiellä tai moottoriliikennetiellä.

Periaatteessa minkä tahansa ikärajauksen ja massaa koskevan rajauksen täyttävän henkilöauton voi muuntaa kevytautoksi. Käytännössä kuitenkin tilanne ei ole aivan näin yksiselitteinen, sillä kevytautojen ominaisuuksia ja vaatimuksia koskevat tarkentavat asetukset ja tekniset määräykset ovat vielä valmisteltavana.

Mikä voi teknisessä sääntelyssä vielä tarkentua?

Kevytautojen varusteluun liittyvät säädökset koskevat ensisijaisesti nopeudenrajoittimen vaatimuksia. Lisäksi muun muassa vaihteistoa, edellytystä vetokoukusta tai vetomassasta, kevytauton katsastusvelvollisuutta sekä matkustajapaikkojen määrää koskevaa sääntelyä voidaan vielä määräyksen tai asetuksen sisällöillä muuttaa. Vielä tällä hetkellä määräyksen tai asetusmuutosten sisältö ei ole tiedossa.

Traficomin valmistelemassa sääntelyssä määritellään tarkemmin nopeudenrajoittimelle asetettavat tekniset vaatimukset. Nopeudenrajoittimen teknisten vaatimusten tarkoituksena on varmistaa laitteen luotettava ja tarkoituksenmukainen toiminta.

Mopoautoissa (L6e) on nykyisin pääosin variaattorilla toimiva automaattivaihteisto, sillä monissa maissa L6e-ajoneuvon kuljettamiseen ei edellytetä ajokorttia. Mopoautokortin ajo-oikeuden sääntelyn suunnittelussa on tästä syystä ollut lähtökohtana, että kuljettajan ei tarvitse hallita käsivalintaista vaihteistoa. Ajokorttiasetus ei kuitenkaan tällä hetkellä rajaa mopoautokorttia ainoastaan automaattivaihteista mopoautoa koskevaksi. Mopoautokorttiin vaaditaan nykyisin neljä teoriatuntia opetusta ja ajokokeen suorittaminen. Käsivalintaisen vaihteiston opettelu vaatii enemmän aikaa kuin automaattivaihteiston. On mahdollista, että ajokorttiasetusta muutetaan siten, että se rajaisi ajo-oikeuden ainoastaan sellaisiin kevytautoihin, joissa on automaattivaihteisto, jos ajokortti on suoritettu automaattivaihteisella autolla. Tämä vastaisi henkilöauton ajo-oikeudessa noudattavaa sääntelyä.

Ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksesta säädetään ajoneuvolaissa ja ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta annetussa valtioneuvoston asetuksessa (1245/2002). Nykyisen asetuksen mukaan määräaikaiskatsastusvelvollisuus ei koske T1-luokan ajoneuvoja, joten niiden osalta asetusta tullaan vielä muuttamaan.  On vielä avoinna, millaiseksi kevytautojen katsastusväli asetetaan.

Lisätietoja

Kevytautoja koskevaa lisätietoa Autotuojat ja -teollisuus ry:n sivuilla

Traficomin kuvaus laadittavana olevasta teknisestä sääntelystä


Palaa otsikoihin