Uutiset
Uutiset
9.4.2020 15.30
Kuorma-autoissa diesel on edelleen valtavirtaa
Uudet kuorma-autot ovat pääosin vielä dieselkäyttöisiä. Vuonna 2019 Suomessa ensirekisteröidyistä kuorma-autoista 94,5 prosenttia oli dieselkäyttöisiä. Kaasukäyttöisten kuorma-autojen osuus ensirekisteröinneistä oli noin 1,1 prosenttia. Kaasuautojen osuus kasvoi selvästi, sillä vuonna 2018 osuus oli vain 0,6 prosenttia.Suomessa rekisteröitiin viime vuonna paljon myös pieniä lavakuorma-autoja, joista osa oli bensiinikäyttöisiä. Tämä nosti bensiinikäyttöisten kuorma-autojen osuuden lähes 4 prosenttiin ensirekisteröinneistä.
Sähköllä toimivia kuorma-autoja ei vielä ole laajasti saatavilla. Koko EU:ssa niiden osuus on vielä pieni. Viime vuonna EU-maissa ensirekisteröitiin yhteensä 747, ja osuus kaikista kuorma-autojen ensirekisteröinneistä oli 0,2 prosenttia. Suomessa ei ensirekisteröity viime vuonna yhtään uutta sähkökäyttöistä kuorma-autoa. Suurin osa sähkökuorma-autoista otettiin käyttöön Saksassa. Raskaalle kalustolle soveltuva latausinfra on vielä rajallinen.
Kaasukäyttöisiä kuorma-autoja rekisteröitiin viime vuonna eniten Italiassa, Ranskassa ja Saksassa.
Saksassa otettiin vuonna 2018 käyttöön raskaan kaluston hankintatuki, jossa CNG-käyttöisen kuorma-auton hankintaan voi saada 8 000 euron ja LNG-käyttöisen
kuorma-auton hankintaan 12 000 euron hankintatuen. Kokonaispainoltaan
7,5–12 tonnin painoluokan sähkökäyttöisen kuorma-auton hankintaan tukea voi
saada 12 000 euroa ja yli 12 tonnin painoluokan sähkökuorma-auton hankintaan 40
000 euroa. Kaasukäyttöisten kuorma-autojen ensirekisteröintien määrä on tuen vaikutuksesta yli nelinkertaistunut ja sähkökuorma-autojen yli kaksinkertaistunut.