› In English
Ajankohtaista

Uutiset


Uutiset

1.6.2021 9.00

Kuorma-autojen käyttövoimamurros edellyttää lataus- ja jakeluinfrainvestointeja

Vaihtoehtoiset polttoaineet yleistyvät nopeasti myös kuorma- ja linja-autokannassa kuluvan vuosikymmenen aikana. Euroopan autovalmistajien yhdistys ACEA on arvioinut, että Euroopassa olisi vuonna 2025 jo noin 40 000 sähkökuorma- ja linja-autoa. Vuoteen 2030 menessä lukeman arvioidaan kasvavan jo 270 000 autoon. Myös polttokennoautojen arvioidaan yleistyvän kuorma-autokannassa jo 2020-luvulla. Vuonna 2030 ACEA arvioi Euroopassa olevan jo noin 60 000 polttokennokuorma-autoa. Myös kaasukäyttöisten kuorma-autojen määrä on kasvussa ja erityisesti nestemäisen LNG:n jakeluasemaverkon laajentamiselle olisi tarvetta.

Autoalan oman käyttövoimaennusteen mukaan Suomessa olisi vuonna 2025 noin 200 ja vuonna 2030 noin 600 raskasta yli 16 tonnin sähkökuorma-autoa. Kaasukuorma-autoja arvioidaan olevan autokannassa vuonna 2030 jo lähes 3 000. Myös polttokennokuorma-autot voisivat yleistyä jo 2020-luvulla, jos vedyn jakeluasemia olisi tarjolla.

Lataus- ja jakeluinfran kehitys on muodostumassa pullonkaulaksi raskaan kaluston käyttövoimamuutoksille Euroopassa. Sähkökuorma-autoille soveltuvia suurtehoisia latauspisteitä on vasta muutamia ja vedyn jakeluverkosto on harva.

Suomessa tarvittaisiin ACEAn arvion mukaan vuoteen 2025 mennessä vähintään 100 ja vuoteen 2030 mennessä vähintään 350 suurtehoista kuorma-autoliikenteen tarpeisiin soveltuvaa latauspistettä. Vedyn jakeluasemia tarvittaisiin raskaan liikenteen tarpeisiin vuoteen 2025 mennessä vähintään kaksi ja vuoteen 2030 mennessä vähintään viisi.

Jakeluinfraa koskevat EU:n laajuiset tavoitteet päivitetään vuonna 2021 osana EU:n vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluinfrastruktuuria sääntelevää direktiiviä eli ns. AFID-sääntelyä. EU:n tilintarkastustuomioistuin suosittaa, että latausinfrastruktuuria koskeva vähimmäisvaatimukset asetettaisiin koko TEN-T-verkkoa sitoviksi, jotta voitaisiin varmistaa, että latausinfran kehitys ei muodostu pullonkaulaksi ja jotta infrasta saataisiin maantieteellisesti kattava.

Lisätietoja




Palaa otsikoihin