› In English
Ajankohtaista

Uutiset


Uutiset

2.9.2019 9.50

Pakokaasupäästöjä koskevat säännökset muuttuivat syyskuun alussa - mikä muuttuu?

EU otti henkilöautoille vuoden 2018 syyskuussa käyttöön uuden WLTP-mittauksen, joka korvaa aiemman EU:ssa käytössä olleen NEDC-mittaustavan autojen tyyppihyväksynnän pakokaasupäästö- ja kulutustestinä. WLTP otetaan käyttöön myös pakettiautoilla syyskuun 2019 alussa. WLTP viittaa Euro 6-säädöksessä normiin Euro 6c.

Syyskuun alussa otetaan käyttöön myös (Real Driving Emissions), joka tehdään liikenteessä ajaen. RDE-testissä mitataan typen oksidien ja hiukkaspäästöjen määrää. RDE-säädökset on hyväksytty neljässä eri vaiheessa vuosina 2015–2018. Mittausten raja-arvoina käytetään uusimpia pakokaasupäästöjen raja-arvoja, jotka ovat vuonna 2014 käyttöön otetut Euro 6 -raja-arvot.

RDE - vaihe 1

RDE:n ensimmäisessä vuonna 2015 hyväksytyssä vaiheessa määriteltiin PEMS-laitteella (Portable Emission Measurement System) liikenteessä ajaen tehtävän RDE-mittausmenetelmän tekninen toteutus. RDE-mittauksen tuloksia koottiin aluksi ainoastaan monitorointitarkoituksiin vuosina 2016–2017.

RDE - vaiheet 2 ja 3

Toisessa lainsäädäntövaiheessa vuonna 2016 hyväksyttiin RDE-testin voimaan astumisen aikataulu sekä sallitut korjauskertoimet. RDE-mittausten monitorointivaihe jatkui syyskuuhun 2017 asti, jolloin RDE-mittaus tuli pakolliseksi kaikille uusille henkilöautojen ajoneuvotyypeille. Uusille ensirekisteröitäville henkilöautoille se tulee pakolliseksi 1.9.2019. RDE-testi otetaan käyttöön kaksivaiheisesti siten, että 1.9.2017–1.1.2020 RDE-mittaus saa ylittää typen oksidi -päästöjen Euro 6 -raja-arvot väliaikaisella kertoimella 2,1 (CF TEMP) ja vuoden 2020 alusta lopullisella kertoimella 1,5 (CF FINAL). Päästöstandardin lyhenne Euro 6d TEMP viittaa RDE-testin väliaikaiseen vuoteen 2021 asti voimassa olevaan typen oksidien kertoimeen.

Kolmannessa vaiheessa RDE-mittaus laajennettiin koskemaan myös pienhiukkasten enimmäismäärää. Hiukkasten määrälle korjauskertoimeksi asetettiin 1,5. Säädös astui uusille ajoneuvoille voimaan syyskuussa 2017 ja uusille ensirekisteröitäville autoille syyskuussa 2019. Lisäksi mittausmenetelmää muutettiin siten, että testiin lisättiin kylmäkäynnistystä koskeva osuus.

RDE - vaihe 4 ja WLTP 2 -säädökset

Neljännessä vaiheessa lainsäädäntöä täydennettiin vuonna 2018 ajoneuvon koko elinkaaren aikaisten päästöjen valvonnan ja monitoroinnin osalta sekä RDE-mittauksen teknisen toteutuksen osalta. Kunkin jäsenvaltion tyyppihyväksyntäviranomaisten tulee poimia ajoneuvokannasta mitattavaksi tietty määrä liikennekäytössä olevia ajoneuvoja. Aiemmin määriteltyä typen oksidien 1.1.2020 voimaan astuvaa RDE-korjauskerrointa (CF FINAL) 1,5 alennettiin 1,43:een. Näiden ns. lopullisten raja-arvojen mukaan tehdyn RDE-mittauksen lyhenne Euro 6-säädöksissä on Euro 6d.

Jatkossa korjauskertoimen RDE-korjauskertoimen tasoa on tarkoitus arvioida vuosittain uudelleen. Komission tavoitteena on, että korjauskertoimet voitaisiin vähitellen poistaa vuoteen 2023 mennessä.

Samalla WLTP-testausmenetelmää täydennettin uusilla elementeillä, jotka liittyvät ajoneuvon ajovastusparametrien mittaamiseen, kahdella polttoaineella toimivien ajoneuvojen määräysten selkeyttämiseen, hiilidioksidipäästöjä koskevaa interpolointimenetelmän kehittämiseen sekä kaksiakselisen dynamometrin ja renkaiden vierintävastukseen liittyvien vaatimusten päivittämiseen.

Lisäksi määriteltiin 1.9.2019 voimaan astuu uusi käytönaikaista vaatimustenmukaisuutta koskeva menettely (In-Service Conformity Test ISC), joka edellyttää, että satunnaisesti valituille liikenteessä olleille autoille tehdän päästömittauksia viiden vuoden tai 100 000 ajokilometrin iässä.

Mittauslainsäädäntö täydentyy myöhemmin FCM-vaatimuksella (On-Board Fuel and energy Consumption Monitoring, OBFCM), joka astuu henkilöautoilla voimaan vuoden 2020 alussa uusille ajoneuvotyypeille ja vuoden 2021 alussa ensirekisteröinneille. FCM-vaatimus edellyttää, että autossa on polttoaineenkulutusta ja energiankulutustietoja mittaava ja tallentava OBFCM-järjestelmä. Vaatimus koskee ainoastaan nestemäisellä polttoaineella kulkevia autoja (bensiini, diesel/biodiesel, uusiutuva diesel). OBFCM-järjestelmän toiminta tarkistetaan tyyppihyväksynnän yhteydessä. Järjestelmän antamat arvot saavat poiketa enimmillään 5 prosenttia polttoaineen hiilisisällön mukaan lasketusta arvosta. OBFCM-järjestelmä tallentaa energiankulutustietoja ajoneuvossa jo olevia laitteistojen, kuten moottorinohjausyksikön (ECU) tuottamilla tiedoilla.

Syyskuussa 2019 astuu voimaan myös haihtumapäästöjen mittausmenetelmän muutos, joka pidentää hiilivetyjen (HC) haihtumapäästöjen mittausaikaa 48 tuntiin. Haihtumapäästöjen mittausta koskeva Euro 6 -muutoksen standardissa käytetään lyhennettä EVAP. Haihtumapäästöjen mittausvaatimus koskee vain bensiini- ja kaasukäyttöisiä autoja.

Euro 6 -säädökset astuivat voimaan vuonna 2014. Euro 6d viittaa RDE-mittaukseen.


Palaa otsikoihin