Kuorma-autojen käyttövoimamurros edellyttää lataus- ja jakeluinfrainvestointeja
Lataus- ja jakeluinfran kehitys on muodostumassa pullonkaulaksi raskaan kaluston käyttövoimamuutoksille Euroopassa. Sähkökuorma-autoille soveltuvia suurtehoisia latauspisteitä on vasta muutamia ja vedyn jakeluverkosto on harva.
Suomessa tarvittaisiin ACEAn arvion mukaan vuoteen 2025 mennessä vähintään 100 ja vuoteen 2030 mennessä vähintään 350 suurtehoista kuorma-autoliikenteen tarpeisiin soveltuvaa latauspistettä. Vedyn jakeluasemia tarvittaisiin raskaan liikenteen tarpeisiin vuoteen 2025 mennessä vähintään kaksi ja vuoteen 2030 mennessä vähintään viisi.
Jakeluinfraa koskevat EU:n laajuiset tavoitteet päivitetään vuonna 2021 osana EU:n vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluinfrastruktuuria sääntelevää direktiiviä eli ns. AFID-sääntelyä. EU:n tilintarkastustuomioistuin suosittaa, että latausinfrastruktuuria koskeva vähimmäisvaatimukset asetettaisiin koko TEN-T-verkkoa sitoviksi, jotta voitaisiin varmistaa, että latausinfran kehitys ei muodostu pullonkaulaksi ja jotta infrasta saataisiin maantieteellisesti kattava.