Tiedotteita 2012

2.7.2012 15.14

AuT:n kuukausitiedote: Puolen vuoden saldo 66 926 uutta henkilöautoa

Tammi–kesäkuussa on rekisteröity 66 926 uutta henkilöautoa, mikä on 6,2 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana. Henkilöautokauppa sujui viime vuotta paremmin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, mutta huhtikuun alussa voimaan astuneen autoveron korotuksen jälkeen ensirekisteröintitahti hidastui merkittävästi.

Kesäkuussa rekisteröitiin 7 718 uutta henkilöautoa, mikä on 31,3 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden kesäkuussa. Autoala uskoo, että kesän myötä veromuutoksesta aiheutuneen markkinahäiriön vaikutus pienenee ja autokauppa palannee ennustetulle 110 000 henkilöauton vuosimyyntiuralle.
Raskaiden ajoneuvojen kauppa käy samaan tahtiin kuin viime vuonna

Pakettiautoja on ensirekisteröity tammi–kesäkuussa 6 692 kappaletta, mikä on 4,7 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden ensimmäisellä puoliskolla.

Henkilöautokaupan tavoin pakettiautojen kauppa väheni huhtikuun veromuutoksen jälkeen. Kesäkuussa rekisteröitiin 646 uutta pakettiautoa, mikä on 48 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden kesäkuussa.

Autoveromuutoksen lisäksi myös yleisen taloustilanteen haasteet heijastuvat autokauppaan.

Vuoden alusta lukien kuorma-autoja on rekisteröity 1 770 kappaletta, mikä on 2,3 prosenttia enemmän kuin viime vuonna tammi–kesäkuussa. Raskaiden, yli 16-tonnisten osuus kuorma-autojen ensirekisteröinneistä on noussut tänä vuonna 75,1 prosenttiin. Tammi–kesäkuussa on rekisteröity 1 330 yli 16-tonnista kuorma-autoa. Kesäkuussa rekisteröitiin 323 uutta kuorma-autoa, mikä on 1,5 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden kesäkuussa.

Uusia linja-autoja on rekisteröity tammi–kesäkuussa 208 kappaletta, mikä 20,9 prosenttia enemmän kuin viime vuonna ensimmäisen puolen vuoden aikana.

Ensirekisteröintitilasto 6/2012

Lisätiedot: