Tiedotteita 2012

1.8.2012 13.33

Heinäkuussa rekisteröitiin 6443 uutta henkilöautoa

Heinäkuussa rekisteröitiin 6 443 uutta henkilöautoa, mikä on 25,2 prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten. Vuoden alusta lukien henkilöautoja on ensirekisteröity73 372 kappaletta ja viime vuoteen verrattuna rekisteröintimäärä on laskenut 8,3 prosenttia.

Käytettyjen autojen kauppa puolestaan vilkastui heinäkuussa. Vaihtoautovarastot pienenivät huomattavasti, sillä vilkkaan vaihtoautomyynnin lisäksi varastoja pienentää se, että uusien henkilöautojen kaupan vähentyessä myös vaihdossa tulevien autojen määrä laskee.

Uusia pakettiautoja rekisteröitiin heinäkuussa 645 kappaletta eli 26,2 prosenttia vähemmän kuin viime vuona vastaavana aikana. Henkilöautokaupan tavoin pakettiautokauppa on sujunut viime vuotta heikommin huhtikuun autoveromuutoksen jälkeen. Tammi–heinäkuussa on rekisteröity 7 337 uutta pakettiautoa, mikä on seitsemän prosenttia vähemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana.

Kuorma-autokauppa käy viime vuoden tahdissa

Kuorma-autoja ensirekisteröitiin heinäkuussa 213 kappaletta, mikä on 12,3 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden heinäkuussa. Vuoden alusta lukien kuorma-autokauppa on sujunut viime vuoden tahdissa, sillä vuoden alusta lukien on rekisteröity 1 983 uutta kuorma-autoa, mikä on 0,5 prosenttia enemmän kuin viime vuonna tammi–heinäkuussa.

Tammi-heinäkuussa on rekisteröity 223 uutta linja-autoa, mikä on 8,8 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana. Heinäkuussa ensirekisteröitiin 15 linja-autoa.

Ensirekisteröintitilastot 7/2012

Lisätiedot: