Tiedotteita 2012

2.5.2012 10.50

Henkilöautojen ensirekisteröinnit ennustetussa vauhdissa

Huhtikuussa rekisteröitiin 4 052 uutta henkilöautoa, mikä on 64,5 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana. Rekisteröintimäärän lasku viime vuoteen verrattuna oli odotettavissa, sillä maaliskuussa rekisteröitiin huima määrä sekä henkilö- että pakettiautoja huhtikuun alussa voimaantulleen autoveromuutoksen vuoksi.

Autoala uskoo, että autokauppa palaa ennustetulle 110 000 henkilöauton vuosimyyntiuralle nopeasti. Vuoden alusta lukien on ensirekisteröity 51 881 henkilöautoa, mikä on 10,2 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana.

Uusia pakettiautoja rekisteröitiin huhtikuussa 225 kappaletta, mikä on 79,3 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden huhtikuussa. Henkilöautokaupan tavoin autoveromuutos on aiheuttanut markkinahäiriötä myös pakettiautojen myyntiin. Erityisesti pienyrittäjät ajoittivat pakettiautokaupat alkuvuoteen, jotta saivat pakettiauton vielä vanhalla hinnalla. Vuoden alusta lukien pakettiautokauppa on sujunut 17,9 prosenttia viime vuotta paremmin ja pakettiautoja on ensirekisteröity 5 419 kappaletta.

Kuorma-autoja ensirekisteröitiin huhtikuussa 273 kappaletta, mikä on 2,2 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten. Vuoden alusta lukien on ensirekisteröity 1 144 kuorma-autoa, mikä tarkoittaa 2,1 prosentin kasvua viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Kuorma- ja linja-autoista ei kanneta autoveroa.

Uusia linja-autoja rekisteröitiin huhtikuussa 52 kappaletta. Vuoden alusta lukien linja-autoja on ensirekisteröity 137 kappaletta, mikä on 31,7 prosenttia enemmän kuin viime vuonna tammi–huhtikuussa.

E10 soveltuu kaikkiin uusiin autoihin

Bensiinilaatu 95E10 soveltuu kaikkiin uusiin Suomessa myytäviin henkilöautomalleihin vuodesta 2012 alkaen edellyttäen, että auton oktaanivaatimus on enintään 95. Tiedon oktaanivaatimuksesta saa auton käyttöohjeesta tai automerkkiä edustavasta autoliikkeestä.

Suomessa 95-oktaanisen bensiinin etanolipitoisuutta lisättiin vuoden 2011 alussa, jotta liikennepolttoaineiden biopolttoainevelvoitteet voidaan täyttää. Liikenteen ympäristötavoitteiden saavuttamisessa etanolipitoisuuden lisäys on yksi keino muiden lisäksi. Suomi on asettanut pitkän aikavälin ilmasto- ja energiastrategiassa tavoitteeksi vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä eli CO2-päästöjä 15 % vuoteen 2020 mennessä verrattuna vuoden 2005 päästöihin.

Liitteet          Ensirekisteröintitilastot 4/2012

Autotuojat ry (AT), toimitusjohtaja Tero Kallio, gsm 040 729 4513