› In English

Så anges bränsleförbrukningen

Bilens bränsleförbrukning beror på bilens tekniska egenskaper, väderleksförhållanden, körstil och lasten i bilen. I utsläpps- och konsumtionstester enligt officiella EU-direktiv har dessa faktorer standardiserats. Därigenom har mätresultaten blivit sinsemellan jämförbara och en bilköpare kan jämföra utsläpp och bränsleförbrukningen hos olika bilar.

Under åren 2017–2019 skedde det ändringar i hur bränsleförbrukningen och utsläpp mäts hos bilar. Fram till 2019 finns på marknaden fortfarande bilmodeller som godkänts enligt den tidigare s.k. NEDC-mätningen. Från 2018 har utsläpp och förbrukning angivits enligt WLTP-mätning. Den nya mätmetoden beskriver bättre än förut vad bilen förbrukar i trafik. WLTP-mätningen avviker betydligt från den tidigare mätningen bland annat beroende på större hastigheter, varierande belastningssituationer, större nyttolast och lägre mätningstemperaturer. På grund av detta är resultaten vid WLTP-mätning cirka 20 procent högre än resultaten vid NEDC-mätning. Trots att utsläpps- och förbrukningsvärden som anges med det nya mätningssättet visar större värden för tidigare bilmodeller, förbrukar inte bilar som är WLTP-godkända mer bränsle än modeller som är NEDC-godkända, utan det är fråga om en ändring av mätmetod.

Med EU-direktivet föreskrivs hur bränsleförbrukningen och utsläppen ska anges och ålägger tillverkaren att i de officiella uppgifterna om bilen ange förbrukningsvärden enligt laboratoriemätningarna. För WLTP-godkända bilar anges värdet för den kombinerade förbrukningen som beskriver den genomsnittliga förbrukningen.

De resultat som fås då en bil används i trafik avviker i allmänhet tydligt från mätningar som gjorts i laboratorium, trots att målet är att efterlikna verkliga körsituationer. Med körsätt, regelbundet underhåll av bilen, däckval och rätt däcktryck är det möjligt att minska bränsleförbrukningen avsevärt.

Mera information om utsläpp, bränsleförbrukning och val av bil:

CO2 labelling of cars

Biljämförelsetjänst, Traficom