Henkilöautojen käyttövoimat Euroopassa
EU-maissa vuonna 2024 ensirekisteröidyistä henkilöautoista 13,6 prosenttia oli täyssähköautoja ja 7,1 prosenttia ladattavia hybridejä. Ladattavien autojen osuus väheni hieman edelliseen vuoteen nähden, jolloin vastaavat osuudet olivat 14,6 prosenttia ja 7,7 prosenttia. Sähköautojen ensirekisteröintien määrä väheni EU-maissa noin 6 prosenttia vuoteen 2025 verrattuna.Kooste henkilöautojen rekisteröinneistä Euroopassa vuonna 2024, 21.1.2025
Bensiinikäyttöisten autojen osuus oli 33 prosenttia ja dieselautojen 12 prosenttia. Ei-ladattavien hybridiautojen osuus oli noin 31 prosenttia. Nämä autot ovat pääosin bensiinikäyttöisiä.Tähän ryhmään kuuluvat ajon aikana itselataavat hybridit sekä
kevythybridit, joita on sekä bensiini- että dieselkäyttöisissä autoissa.
EU:n autokannasta vuonna 2023 noin 50 prosenttia oli bensiiniautoja ja 40 prosenttia dieselautoja. Täyssähköisten autojen osuus kannasta oli noin 1,8 prosenttia ja ladattavien hybridien noin 2,1 prosenttia.
Lisätietoja
Euroopan autonvalmistajia ja autoteollisuutta edustava ACEA kokoaa
kuukausittain käyttövoimakohtaisia ensirekisteröintitilastoja Euroopan
eri maista. Tilastossa on esitetty täyssähköautojen, hybridiautojen sekä
kaasu- ja etanoliajoneuvojen ensirekisteröintimäärät maittain. Tarkemmat ensirekisteröintitilastot on koottu ACEAn sivustolle:
Kuukausikohtaiset henkilöautojen ensirekisteröintitilastotHyötyajoneuvojen ensirekisteröintitilastot
Autokannan käyttövoimajakaumaa koskevat tiedot on koottu vuosittain julkaistavaan Vehicles on European Roads -tilastoon.
Henkilöautojen ensirekisteröinnit käyttövoimittain Euroopassa vuonna 2024 (%)
bensiini (%) | diesel (%) | täyssähkö (%) | lataushybridi (%) | ei-ladattava hybridi (%) | muu (%) | |
Austria | 33,1 | 17,4 | 17,6 | 6,7 | 25,3 | 0,0 |
Belgium | 41,7 | 4,9 | 28,5 | 15,0 | 9,2 | 0,8 |
Bulgaria | 76,4 | 16,3 | 3,9 | 1,1 | 2,3 | 0,0 |
Croatia | 46,9 | 18,8 | 2,8 | 2,2 | 27,3 | 2,2 |
Cyprus | 42,5 | 2,4 | 7,9 | 4,4 | 42,8 | 0,0 |
Czechia | 47,9 | 21,2 | 4,7 | 2,1 | 22,0 | 2,1 |
Denmark | 23,1 | 4,1 | 51,5 | 4,1 | 17,3 | 0,0 |
Estonia | 26,4 | 17,4 | 5,2 | 5,0 | 45,4 | 0,6 |
Finland | 15,2 | 4,6 | 29,5 | 20,1 | 30,4 | 0,2 |
France | 29,5 | 7,3 | 16,9 | 8,5 | 34,3 | 3,5 |
Germany | 35,2 | 17,2 | 13,5 | 6,8 | 26,8 | 0,5 |
Greece | 35,7 | 7,2 | 6,4 | 6,0 | 42,3 | 2,5 |
Hungary | 29,8 | 12,1 | 7,0 | 4,7 | 46,1 | 0,3 |
Ireland | 30,3 | 22,8 | 14,4 | 10,3 | 22,1 | 0,0 |
Italy | 29,2 | 13,8 | 4,2 | 3,3 | 40,0 | 9,4 |
Latvia | 33,7 | 17,0 | 7,3 | 4,6 | 35,2 | 2,2 |
Lithuania | 26,0 | 14,4 | 5,9 | 5,6 | 46,1 | 1,9 |
Luxembourg | 29,6 | 12,4 | 27,4 | 8,2 | 22,4 | 0,0 |
Malta | 33,4 | 3,8 | 37,7 | 6,7 | 18,4 | 0,0 |
Netherlands | 21,9 | 1,0 | 34,7 | 13,8 | 28,1 | 0,6 |
Poland | 37,4 | 8,9 | 3,0 | 2,7 | 45,1 | 3,0 |
Portugal | 33,9 | 8,8 | 19,9 | 13,5 | 16,7 | 7,2 |
Romania | 32,4 | 12,2 | 6,5 | 0,0 | 38,7 | 10,2 |
Slovakia | 47,2 | 15,9 | 2,4 | 2,4 | 30,2 | 1,9 |
Slovenia | 61,6 | 18,2 | 5,9 | 2,2 | 10,5 | 1,6 |
Spain | 37,2 | 9,5 | 5,6 | 5,8 | 38,6 | 3,3 |
Sweden | 22,5 | 7,0 | 35,0 | 23,4 | 10,2 | 1,9 |
EUROPEAN UNION | 33,3 | 11,9 | 13,6 | 7,1 | 30,9 | 3,1 |
Iceland | 15,2 | 22,3 | 26,0 | 16,1 | 20,4 | 0,0 |
Norway | 0,8 | 2,3 | 88,9 | 2,7 | 5,3 | 0,0 |
Switzerland | 29,0 | 9,4 | 19,3 | 8,7 | 33,6 | 0,0 |
EFTA | 19,0 | 7,3 | 43,1 | 6,9 | 23,6 | 0,0 |
United Kingdom | 33,7 | 2,8 | 19,6 | 8,6 | 35,3 | 0,0 |
EU + EFTA + UK | 33,0 | 10,4 | 15,4 | 7,3 | 31,4 | 2,5 |
2025-01-21 10:45
ACEA
Henkilöautokanta käyttövoimittain Euroopassa vuonna 2023 (%)
Bensiini | Diesel | Täyssähkö | Lataushybridi | Ei-ladattava hybridi | Metaani | Muu tai ei tiedossa | |
Austria | 42,2 | 49,9 | 3,0 | 0,0 | 4,8 | 0,0 | 0,1 |
Belgium | 54,1 | 34,7 | 3,0 | 4,6 | 2,6 | 0,3 | 0,6 |
Croatia | 38,1 | 56,0 | 0,4 | 0,2 | 2,1 | 0,0 | 3,1 |
Cyprus | 73,6 | 21,1 | 0,3 | 0,0 | 4,9 | 0,0 | 0,1 |
Czechia | 56,9 | 39,2 | 0,3 | 0,2 | 0,2 | 0,3 | 2,8 |
Denmark | 59,9 | 24,3 | 7,1 | 4,4 | 4,4 | 0,0 | 0,0 |
Estonia | 46,1 | 46,7 | 0,9 | 0,0 | 6,0 | 0,4 | 0,0 |
Finland *) | 66,1 | 25,2 | 3,0 | 4,9 | 0,6 | 0,2 | |
France | 40,6 | 50,7 | 2,2 | 1,5 | 4,4 | 0,7 | 0,0 |
Germany | 61,6 | 28,8 | 2,9 | 1,9 | 4,1 | 0,2 | 0,6 |
Greece | 88,4 | 8,9 | 0,2 | 0,3 | 1,9 | 0,1 | 0,3 |
Hungary | 62,0 | 31,6 | 1,0 | 0,8 | 4,0 | 0,0 | 0,7 |
Ireland | 35,6 | 54,0 | 2,5 | 1,4 | 6,2 | 0,0 | 0,3 |
Italy **) | 43,3 | 41,0 | 0,5 | 5,4 | 2,3 | 7,4 | |
Latvia | 28,6 | 62,6 | 0,9 | 0,2 | 0,0 | 0,1 | 7,7 |
Lithuania | 23,1 | 58,4 | 0,8 | 0,5 | 4,5 | 0,0 | 12,7 |
Luxembourg | 43,2 | 41,5 | 4,9 | 3,3 | 7,0 | 0,0 | 0,1 |
Netherlands | 76,5 | 8,4 | 4,9 | 3,0 | 6,1 | 0,1 | 1,0 |
Poland | 44,4 | 39,0 | 0,3 | 0,2 | 3,4 | 0,0 | 12,7 |
Portugal | 36,0 | 57,1 | 1,8 | 1,7 | 2,3 | 0,0 | 1,2 |
Romania | 54,7 | 41,9 | 0,4 | 0,1 | 1,0 | 0,0 | 1,8 |
Slovakia | 49,3 | 43,6 | 0,3 | 0,3 | 2,8 | 0,1 | 3,6 |
Slovenia | 45,7 | 50,0 | 1,0 | 0,3 | 2,2 | 0,0 | 0,7 |
Spain | 39,4 | 54,2 | 0,6 | 0,8 | 4,7 | 0,1 | 0,4 |
Sweden | 48,3 | 32,3 | 5,9 | 5,5 | 3,8 | 0,7 | 3,5 |
EUROPEAN UNION | 50,0 | 39,5 | 1,8 | 2,1 | 3,2 | 0,6 | 2,9 |
Iceland | 41,7 | 31,7 | 11,0 | 8,9 | 6,0 | 0,6 | 0,0 |
Norway | 26,9 | 36,4 | 24,2 | 7,2 | 5,3 | 0,0 | 0,0 |
Switzerland | 62,0 | 26,9 | 3,2 | 1,8 | 5,9 | 0,2 | 0,0 |
United Kingdom | 57,2 | 32,9 | 2,9 | 1,5 | 5,4 | 0,0 | 0,1 |
2025-01-30 07:15
ACEA, Vehicles on European Roads 2025, tiedot vuodelta 2023
*) Suomen luvuissa ei-ladattavat hybridit sisältyvät bensiini- ja dieselautoihin.
**) Italian luvuissa ei-ladattavat hybridit sisältävät myös lataushybridit.