Autojen keskimääräiset hinnat Suomessa
Keskimääräisiä autojen hintoja on tarkasteltu erikseen uusien autojen, autokannassa olevien käytettyjen autojen ja käytettynä maahantuotujen autojen hintojen osalta.
Uuden ja käytetyn auton hintakehityksen muutosten seurantaan luotettavin tilastolähde on Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksi, joka kuvaa kotitalouksien Suomessa ostamien tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä.
Uusien autojen keskihinta
Uusien autojen keskihintana on
käytetty Verohallinnon tilastoihin perustuvaa auton keskimääräistä
verotusarvoa. Verotusarvo on auton hinta autoveroineen vähennettynä
tavanomaisilla alennuksilla. Verotusarvo kuvaa varsin hyvin auton todellista
myyntihintaa. Viime vuosina uusien autojen keskihintaa on nostanut ennen kaikkea ladattavien autojen kasvava osuus rekisteröinneistä.
Taulukko 1. Uuden henkilöauton keskimääräinen verotusarvo (Verohallinto).
verotusarvo (€) |
|
2012 |
30 800 |
2013 |
31 100 |
2014 |
31 700 |
2015 |
31 700 |
2016 |
32 100 |
2017 |
33 800 |
2018 |
33 400 |
2019 |
34 000 |
2020 |
36 400 |
2021 |
35 100 |
2022 |
41 500 |
2023 |
48 200 |
Käytettyjen autojen keskihinta
Käytettyjen autojen hinnan määrittäminen ei ole yhtä yksiselitteistä kuin uusien autojen hintojen määrittäminen. Suomessa tehdään vuosittain arviolta noin 600 000 käytetyn henkilöauton kauppaa, josta lähes puolet on erilaista kuluttajien välistä autokauppoja, joissa liikkuu varsinkin vanhempia yli 10-vuotiaita autoja. Käytettyjen autojen myyntihinnoista ei ole olemassa tilastoa, koska kaupan kohteena olevien käytettyjen autojen hintoja ei kerätä systemaattisesti ja kotitalouksien väliset kaupat eivät tilastoidu autokaupan tietojärjestelmiin. Monet kaupalliset toimijat keräävät tietoja käytettyjen autojen hinnoista autokaupan tarpeisiin, mutta tilastot painottuvat eri tavoin kuin koko autokanta.
Lisäksi näin määritelty hinta ei kuvaisi riittävällä tavalla autokannassa olevan keskimääräisen auton arvoa, joka on tärkein käytetyn auton keskihinnan sovelluskohde.
Tämän takia käytetyn auton keskihinta on määritelty keskimääräisen autokannassa olevan auton keskihintana. Käytännössä tämä tarkoittaa nykyisessä autokannassa 13-vuotiasta keskivertoautoa, jonka ajosuorite ja kunto on keskimääräinen.
13-vuotiaan auton hintaa on arvoitu
yleisen arvonalenemamallin, autojen hintapyynnöistä kerättyjen tilastojen ja aiempien
tutkimusten[1] perusteella.
Tällä perusteella auton alkuperäisestä arvosta olisi 13 vuoden iässä jäljellä hieman alle 20 prosenttia. Autokannassa olevan keskimääräisen
auton hinnaksi tulisi vuoden 2023 tilanteessa noin 6 200 euroa.
Taulukko 2. Keskimääräisen auton arvo.
autokannan keskimääräisen auton laskennallinen arvo (€) |
|
2012 |
6 200 |
2013 |
6 200 |
2014 |
6 300 |
2015 |
6 300 |
2016 |
6 400 |
2017 |
6 800 |
2018 |
6 700 |
2019 |
6 800 |
2020 |
6 800 |
2021 |
6 600 |
2022 |
6 400 |
2023 |
6 200 |
Käytettynä maahantuotujen autojen hinta
Käytettynä maahantuotujen autojen hinta perustuu Verohallinnon määrittelemiin verotusarvoihin. Keskihinnat ovat olleet kasvussa, sillä maahan tuodaan eniten ladattavia uudehkoja autoja. Verotusarvojen laskennassa noudatetaan samoja periaatteita kuin uuden auton verotusarvon laskennassa, mutta auton verotusarvoon tehdään auton iästä riippuva 2–15 prosentin epävarmuusvähennys, joka kuvaa käytetyn auton arvonmäärityksen epävarmuustekijöitä.
Taulukko 3. Keskimääräisen käytettynä maahantuodun auton arvo (Verohallinto).
verotusarvo (€) |
|
2011 |
16 000 |
2012 |
16 900 |
2013 |
17 000 |
2014 |
18 200 |
2015 |
19 400 |
2016 |
20 000 |
2017 |
20 200 |
2018 |
21 100 |
2019 |
21 700 |
2020 |
24 300 |
2021 |
24 600 |
2022 |
28 700 |
2023 |
35 400 |