Uuden ja käytetyn auton hintakehitys
Uuden ja käytetyn auton hintakehitystä on seurattu kuluttajahintaindeksin avulla. Se kuvaa kotitalouksien Suomessa ostamien tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä. Tilastokeskus kokoaa kuluttajahintaindeksiä kokonaisindeksinä, hyödykeryhmittäin sekä lähes 500 eri hyödykkeen hintakehityksenä.Uusien autojen hinnat ovat viime vuosina pysyneet melko samalla tasolla, vaikka samaan aikaan yleiset kuluttajahinnat ovat kasvaneet selvästi. Autoveron alennukset ovat hintaindeksin mukaan siirtyneet autojen myyntihintoihin. Vuoden 2008 autoveron alennus laski autojen hintoja noin 7 %. Vastaavasti vuonna 2012 toteutettu autoveron korotus nosti autojen hintoja.
Uuden ja käytetyn auton hintakehitys
Lyhyesti
Lisätietoja kuluttajahinnoista
Uuden ja käytetyn auton hintakehityksen tietolähteenä on Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksi. Se kuvaa kotitalouksien Suomessa ostamien tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä. Tilastokeskus kokoaa kuluttajahintaindeksiä kuukausittain kokonaisindeksinä ja hyödykeryhmittäin. Indeksi perustuu lähes 500 eri hyödykkeen hintakehitykseen. Yhtenä seurattavana kohteena on uusien ja käytettyjen autojen hinnat, joita seurataan toteutuneiden kauppahintojen perusteella. Uusien autojen hintaindeksi perustuu otokseen, johon on edustava otos uusien autojen hintoja toteutuneista kaupoista. Indeksi ei perustu hinnastohintoihin, vaan sen pohjalla ovat toteutuneet hinnat, joihin vaikuttavat myös autoon valitut varusteet sekä autoista annetut alennukset ja kampanjahinnoittelu.
Tilastokeskuksen hintaindeksi
perustuu noin 60 eri automallin tietoihin. Otos valitaan siten, että se edustaa
mahdollisimman hyvin kokojakaumaltaan ja käyttövoimajakaumaltaan
yksityistalouksien hankkimien autojen valikoimaa, joka perustuu Trafin
ensirekisteröintitilastoihin. Otoksessa ei ole mukana leasingkäyttöön tai
yrityskäyttöön hankittuja autoja. Hintavertailu tehdään saman tuotteen kahden
eri kuukauden hintoja vertaamalla ns. parivertailuna.
Indeksistä puuttuvat yritysten hankkimat autot. Yritysten käyttöön hankitaan noin
kolmannes uusista autoista. Yritysautoja ostetaan usein isompina erinä ja niistä suurin
osa hankitaan leasingkäyttöön. Niiden hinnoittelu poikkeaa kuluttajien
hankkimista autoista muun muassa suurempien hankintaerien ja autohankintojen
kilpailutusten takia.
Kuluttajahintaindeksin muut tiedot Tilastokeskuksen sivuilla.