Valtion liikennemenojen kehitys
Valtio käyttää vuosittain hieman yli 2 miljardia euroa liikenneverkkojen ylläpitoon ja kehittämiseen. Perusväylänpitoon on viime vuosina käytetty noin 1,4 miljardia euroa ja väyläverkon kehittämiseen noin 0,5 miljardia euroa vuosittain. Koronapandemian aikana joukkoliikenteen tukea lisättiin huomattavasti matkustajamäärän vähenemisen takia. Väylähankkeissa investoinnit ovat painottuneet viime vuosina eniten raideliikenteeseen. Taustatietoja liikennemenojen kehityksestä on koottu liikennemenojen kehitystä koostavalle sivulle.
Valtion lisäksi kunnat käyttävät vuosittain merkittäviä summia katuverkon ylläpitoon ja rakentamiseen ja pääkaupunkiseudulla kaupunkiraideinfran kehittämiseen ja joukkoliikennetukiin. Kuntien toimintamenot ja investoinnit liikenneverkkoon ovat 2010-luvulla olleet yhteensä noin 1,4 mrd euroa vuodessa. (Kuntaliitto)
Valtion liikennemenot liikennemuodoittain
Valtion tärkeimmät liikennemenot liikennemuodoittain (milj. euroa) | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Yhteensä | 1 582,3 | 1 651,5 | 1 744,7 | 1 850,3 | 1 789,7 | 1 746,1 | 1 861,7 | 1 886,2 | 1 990,9 | 1 952,3 | 2 382,1 | 2 544,8 | 2 330,9 | 2 175,9 |
Vesiväylät | 88,9 | 107,5 | 79,5 | 93,9 | 87,9 | 75,0 | 107,6 | 120,7 | 127,9 | 114,7 | 96,9 | 116,6 | 117,9 | 119,3 |
Liikenteen ohjaus | 141,0 | 142,6 | 142,1 | 151,3 | 164,7 | |||||||||
Hallintomenot ja yhteiset menot | 151,9 | 171,9 | 200,5 | 165,2 | 175,1 | 172,1 | 222,3 | 191,5 | 174,4 | 169,7 | 169,1 | 188,9 | 194,0 | 209,5 |
Joukkoliikennepalvelujen osto ja kehittäminen | 99,4 | 112,8 | 100,7 | 103,2 | 114,1 | 117,8 | 100,6 | 102,8 | 112,4 | 108,8 | 338,6 | 186,5 | 221,1 | 136,6 |
Rataverkko | 462,5 | 480,3 | 491,4 | 623,3 | 591,6 | 508,1 | 497,9 | 515,5 | 548,7 | 445,5 | 627,9 | 677,2 | 744,0 | 691,0 |
Tieverkko | 779,6 | 779,0 | 872,6 | 864,7 | 821,0 | 873,1 | 933,4 | 955,6 | 1 027,5 | 972,7 | 1 007,0 | 1 233,6 | 902,6 | 854,9 |
2020-08-23 13:00
Valtion tilinpäätökset (Valtiokonttori) ja Liikenneviraston, Väyläviraston ja Liikenne- ja viestintäviraston tilinpäätökset
Taulukosta puuttuvia liikenteen hallinnonalan muita menoja ovat muun muassa metron ja raitioteiden valtion osuudet, alusten ympäristötuki, jäänmurtajahankinnat ja EAKR-hankkeina toteutetut liikenne-investoinnit.
Luvut kuvaavat kunakin vuonna toteutunutta rahankäyttöä.
Valtion tärkeimmät liikennemenot
Valtion tärkeimmät liikennemenot (milj. euroa) | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
yhteensä | 1 582,3 | 1 651,5 | 1 744,7 | 1 850,3 | 1 789,7 | 1 746,1 | 1 861,7 | 1 886,2 | 1 990,9 | 1 952,3 | 2 382,1 | 2 544,8 | 2 330,9 | 2 175,9 |
-maa- ja vesialueet | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
-valtion avustus yksityisten teiden kunnossapitoon ja parantamiseen | 20,4 | 24,6 | 16,8 | 11,4 | 8,8 | 6,8 | 8,0 | 7,8 | 11,0 | 10,9 | 0,0 | 6,5 | 0,0 | 0,0 |
-yhteiset hankkeet | 12,8 | 33,5 | 53,8 | 1,6 | 0,1 | 6,1 | 63,7 | 50,7 | 26,8 | 2,7 | 0,0 | 1,3 | 0,0 | |
-rata-alueet | 4,1 | 3,2 | 4,3 | 1,7 | 3,6 | 5,3 | 6,0 | 5,9 | 4,7 | 2,7 | 4,3 | 3,3 | 4,7 | 16,0 |
-tiealueet | 34,1 | 37,2 | 47,5 | 23,8 | 17,7 | 18,3 | 15,2 | 12,2 | 14,1 | 13,7 | 19,0 | 16,9 | 12,7 | 18,0 |
maa- ja vesialueiden hankinnat ja korvaukset | 38,3 | 40,4 | 51,8 | 25,6 | 21,3 | 23,6 | 21,3 | 18,2 | 18,8 | 16,4 | 23,3 | 20,2 | 17,3 | 34,1 |
-liikenne- ja viestintäministeriön toimintamenot | 22,9 | 23,7 | 19,8 | 20,2 | 19,4 | 14,7 | 15,5 | 14,1 | 14,5 | 15,8 | 16,5 | 19,3 | 17,9 | 23,7 |
-vesiväylähankkeet | 14,1 | 21,5 | 0,2 | 7,6 | 7,6 | 6,1 | 21,0 | 27,6 | 18,8 | 27,0 | 6,5 | 21,6 | 19,0 | 25,2 |
-väylähankkeiden suunnittelu | 1,0 | 15,7 | 23,6 | 14,4 | 17,1 | 9,6 | 7,4 | 16,0 | 19,6 | 23,7 | 19,0 | 22,9 | ||
-yhteysalusliikennepalvelujen osto ja kehittäminen | 8,9 | 9,9 | 10,5 | 11,6 | 14,7 | 16,7 | 17,8 | 18,3 | 18,8 | 17,1 | 19,1 | 19,1 | 20,4 | 17,9 |
-Väyläviraston toimintamenot * | 91,4 | 85,7 | 82,5 | 83,4 | 84,4 | 86,0 | 78,3 | 77,4 | 72,2 | 51,5 | 50,1 | 54,4 | 56,5 | 59,8 |
-vesiväylänpito | 74,7 | 86,0 | 79,3 | 86,2 | 80,3 | 68,9 | 86,5 | 93,1 | 109,1 | 87,7 | 90,5 | 95,0 | 98,9 | 94,1 |
-Liikenne- ja viestintäviraston toimintamenot * | 24,8 | 29,0 | 43,4 | 44,3 | 47,6 | 50,9 | 47,7 | 39,7 | 53,5 | 86,4 | 80,2 | 91,5 | 99,3 | 103,1 |
-tiehankkeet | 229,2 | 176,6 | 255,6 | 269,4 | 225,8 | 270,0 | 282,0 | 240,6 | 260,7 | 291,0 | 205,3 | 451,2 | 133,4 | 143,0 |
-liikenteen ohjauksen palvelumaksu | 141,0 | 142,6 | 142,1 | 151,3 | 164,7 | |||||||||
liikennehallinnon ja liikenteen viranomaispalvelujen toimintamenot | 139,1 | 138,4 | 145,7 | 147,9 | 151,4 | 151,6 | 141,5 | 131,2 | 140,2 | 153,7 | 146,8 | 165,2 | 173,7 | 186,6 |
-joukkoliikenteen palvelujen osto ja kehittäminen | 90,5 | 102,9 | 90,2 | 91,6 | 99,4 | 101,1 | 82,8 | 84,5 | 93,6 | 91,7 | 319,5 | 167,3 | 200,7 | 118,7 |
joukkoliikenteen palvelut | 99,4 | 112,8 | 100,7 | 103,2 | 114,1 | 117,8 | 100,6 | 102,8 | 112,4 | 108,8 | 338,6 | 186,5 | 221,1 | 136,6 |
-ratahankkeet | 181,5 | 192,1 | 198,2 | 289,3 | 256,1 | 178,7 | 131,4 | 95,4 | 73,6 | 92,9 | 157,6 | 236,8 | 285,4 | 249,9 |
- radanpito | 276,9 | 285,0 | 288,9 | 332,3 | 331,9 | 324,1 | 360,5 | 414,2 | 470,4 | 349,9 | 466,0 | 437,1 | 453,9 | 425,0 |
väyläverkon kehittäminen | 458,0 | 448,3 | 525,6 | 595,0 | 522,0 | 482,1 | 523,2 | 431,7 | 398,3 | 437,8 | 391,7 | 739,8 | 458,2 | 441,1 |
- tienpito | 495,9 | 540,6 | 552,7 | 560,1 | 568,7 | 578,0 | 628,2 | 695,0 | 741,7 | 657,1 | 782,7 | 759,0 | 756,5 | 693,8 |
perusväylänpito | 847,5 | 911,6 | 920,9 | 978,6 | 980,9 | 971,0 | 1 075,2 | 1 202,3 | 1 321,2 | 1 235,7 | 1 481,7 | 1 433,2 | 1 460,6 | 1 377,6 |
2024-08-23 13:00
Valtion tilinpäätökset (Valtiokonttori) sekä Liikenneviraston, Väyläviraston ja Liikenne- ja viestintäviraston tilinpäätökset
Luvut kuvaavat kunakin vuonna toteutunutta rahankäyttöä.
Liikenteen hallinnonalan muutos muutti tilastointia vuonna 2019
Vuonna 2019 liikenteen hallinnonalaa uudistettiin ja aiemman Liikenneviraston ja Liikenteen turvallisuusviraston (Trafi) toiminnot jaettiin kahteen uuteen virastoon - Väylävirastoon ja Liikenne- ja viestintävirastoon. Uuteen
Väylävirastoon keskitettiin liikenneväylien kehittäminen ja hallinta ja
liikenteen ohjaus ulkoistettiin uuteen Traffic Management Finland
-yhtiöön. Liikenteen ohjauspalvelujen ostopalvelut on tämän vuoksi nostettu tilastoinnissa omaksi rivikseen vuodesta 2019 alkaen. Aiemmin Liikenneviraston rivillä esitetyt luvut kuvaavat nykyisin Väylävirastoa ja Liikenteen turvallisuusvirastoa kuvanneet luvut Liikenne- ja viestintävirastoa (Traficom).