Liikenteen osuus kasvihuonekaasupäästöistä
Kasvihuonekaasupäästöihin kuuluvat
hiilidioksidi- ja metaanipäästöt, F-kaasut sekä eräät muut ilmastonmuutokseen
vaikuttavat päästölajit. Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan vuoden 2022 kasvihuonekaasujen
kokonaispäästöt ilman maankäyttö, maankäytön muutokset ja metsätalous
(LULUCF) -sektoria olivat 41,0 miljoonaa tonnia CO₂-ekv., mikä oli 5,1
miljoonaa tonnia vähemmän kuin vuonna 2022. LULUCF-sektori mukaan laskien päästöt olivat noin 39,2 miljoonaa tonnia CO₂-ekv. (Tilastokeskus)
Hiilidioksidipäästöjä tarkasteltaessa päästöt jaotellaan EU:n päästökauppajärjestelmään kuuluviin ja järjestelmän ulkopuolelle jääviin ns. taakanjakosektorin päästöihin. Lisäksi omana sektorinan tarkastellaan LULUCF-sektoria, johon kuuluvat, maankäyttö ja sen muutokset sekä metsätalous.
EU:n päästökauppa kattaa hieman alle puolet koko EU-alueen hiilidioksidipäästöistä. Päästökauppajärjestelmään kuuluvat suuret teollisuus- ja energiantuotantolaitokset. Päästökaupan ulkopuolelle jäävät pienteollisuuden ja pienten energiantuotantolaitosten lisäksi kotimaan liikenne sekä rakennusten erillislämmitys, maatalous ja jätehuolto. Liikennesektorilta EU:n sisäinen lentoliikenne ja meriliikenne sekä kotimaan lentoliikenne kuuluvat päästökauppajärjestelmään.
Liikenne on päästökaupan ulkopuolisista sektoreista
suurimpia. Liikenteen osuus kasvihuonekaasupäästöistä on noin 23 prosenttia. Suomessa
liikenteen päästöt ovat vähentyneet vuoteen 2005 verrattuna noin 27 prosentilla, vaikka liikennesuorite on
samaan aikaan kasvanut.
Suomen kasvihuonekaasupäästöt vuonna 2023 (milj. tonnia CO2-ekv., GWP=AR5) ilman maankäyttö, maankäytön muutos ja metsätalous -sektorin eli ns. LULUCF-sektorin päästöjä. (Tilastokeskus, Ympäristöministeriö)