Liikenteen päästövähennystavoitteet
EU:n syyskuussa
2016 hyväksymä Pariisin ilmastosopimus säätelee EU:n ilmasto- ja
energiapoliittisia linjauksia vuosille 2020–2030. Jo aiemmin Euroopan komission
vähähiilitiekartassa on linjattu, että päästöjä voidaan EU:ssa vähentää
kustannustehokkaasti 40 % vuoteen 2030 mennessä, 60 % vuoteen 2040 mennessä ja
80 % vuoteen 2050 mennessä EU:n sisäisin toimin.
EU on sitoutunut vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä vähintään 55 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoden 1990 tasosta. Lisäksi EU:n tavoitteena on olla ensimmäinen ilmastoneutraali maanosa vuoteen 2050 mennessä.
EU-komissio antoi vuonna 2020 osana 55-valmiuspakettia ehdotuksensa päästökauppasektorin päästöjen vähennystavoitteista ja päästökaupan ulkopuolisen sektorin taakanjaosta. Suomen tulee EU:n taakanjakosopimuksen mukaisesti vähentää kasvihuonekaasupäästöjä 50 prosentilla vuoden 2005 päästöjen määrästä vuoteen 2030 mennessä. Liikenteen hiilidioksidipäästöjen määrä on vähentynyt 27 prosentilla vuosina 2005–2023.
Kansallisen energia- ja ilmastostrategian ja taakanjakosektorin päästövähennyksiä suuntaavaan Keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelman päivitys käynnistyi keväällä 2024 ja uusi strategia valmistuu keväällä 2025.
Liikenne on
päästökaupan ulkopuolisista sektoreista suurimpia. Liikennesektorilla tavoitteiden saavuttaminen edellyttää monia
erilaisia päästövähennystoimia, sillä päästöt syntyvät käytännössä miljoonista
eri päästölähteistä ja ajoneuvokanta uusiutuu hitaasti.