Ladattavien autojen käyttäjätutkimus
Autoalan Tiedotuskeskus selvitti syystalvella 2019-2020 toteutetulla kyselytutkimuksella ladattavien autojen käyttö- ja lataustapoja. Ladattavien
autojen määrä on viime vuosina kääntynyt kasvuun. Sähköautojen latausverkko ja
erilaiset lataamiseen liittyvät palvelut kehittyvät vähitellen sähköautojen
määrän kasvaessa. Jotta latausverkon kehittämistarpeista saataisiin luotettava
kuva, tietoa lataamisesta ja sähköauton käyttötavoista kerättiin suoraan autojen
käyttäjiltä.
Tutustu tutkimuksen tuloskoosteeseen
Survey of charging habits in Finland, 2020
Sähköautojen käyttö- ja lataustapoja selvitettiin posti- ja nettikyselynä toteutetulla haastattelututkimuksella, jonka otokseen poimittiin satunnaisesti 5 000 ladattavan auton haltijaa. Kyselyaineisto kerättiin loka-, marras- ja joulukuussa 2019. Tutkimukseen vastausprosentti oli 44.
Ladattavat autot ovat suhteellisen nuoria, sillä niiden määrä on kasvanut varsinkin vuosina 2018–2019. Otoksen autojen keski-ikä oli hieman alle 2 vuotta. Täyssähköauto oli hankittu useimmin bensiiniauton tilalle, ladattava hybridi sen sijaan korvasi kotitaloudessa useimmin dieselauton.
Ladattavien autojen haltijoiden kotitaloudet eroavat polttomoottoriautojen käyttäjäkunnasta muun muassa ikäjakauman, auton hallintasuhteen, alueellisen sijainnin ja asuintalotyypin osalta. Ladattavien autojen taloudet ovat keskimääräistä useammin moniautoisia talouksia. Noin 60 prosentilla täyssähköautotalouksissa asuvista on sähköauton lisäksi toinen auto, tyypillisimmin bensiinikäyttöinen. Ladattavien hybridien talouksissa asuvista yli puolella on taloudessaan toinen auto. Tulosten perusteella sähköauton hankinnan polku etenee täyssähköautoa hankkivilla useammin siten, että kotitaloudessa on jo aiemmin kokemuksia ladattavista autoista. Noin kaksi kolmasosaa ladattavien autojen haltijoista asuu omakotitalossa, jossa auton lataaminen on yleensä toteutettavissa ilman suuria lisäkustannuksia.
Tärkeimmät syyt ladattavan auton hankintaan olivat vähäpäästöisyys ja mahdollisuus auton lataamiseen kotona. Kotilatausmahdollisuus rajaa jyrkästi sähköauton hankintaa – noin 90 prosenttia sähköauton hankkineista arvioi kotilatausmahdollisuuden tärkeäksi käyttövoiman valintakriteeriksi.
Ladattavilla autoilla ajetaan keskimäärin paljon, täyssähköautoilla keskimäärin 23 000 km vuodessa ja ladattavilla hybrideillä noin 19 000 km vuodessa. Suoritteet ovat suurempia kuin vastaavan ikäisillä bensiiniautoilla, mutta pienemmät kuin dieselautoilla.
Ladattavien hybridien toimintamatka sähköllä oli talviolosuhteissa keskimäärin 30 kilometriä ja muina vuodenaikoina 39 kilometriä. Vuosina 2019–2020 markkinoille tulleiden ladattavien hybridien toimintamatkat ovat tyypillisimmin 50–60 kilometriä, sillä uusien hybridimallien akkukapasiteetti on selvästi aiempia mallisukupolvia suurempi. Näin ollen tulevaisuudessa toimintamatkan kasvu lisää selvästi myös sähköllä ajon osuutta ladattavien hybridien ajokilometreistä.
Ladattavien hybridien sähköllä ajon osuus oli 53 prosenttia. Sähköllä ajon suhteellinen osuus vähenee vuosittaisten ajokilometrien mukaan. Omakotitaloissa asuvilla, joilla on pääosin hyvä mahdollisuus auton lataamiseen kotona, sähköllä ajon osuus oli suurempi kuin kerrostaloissa asuvilla.
Lähes 85 prosenttia ladattavien hybridien haltijoista lataa autoaan kotona vähintään kolmesti viikossa ja päivittäin autoaan lataavien osuus on yli 70 prosenttia. Täyssähköautoilla vähintään kolme kertaa viikossa lataavien osuus on noin 60 prosenttia. Täyssähköautoja ladataan harvemmin kuin ladattavia hybridejä, sillä täyssähköautojen akkujen toimintamatka riittää useimmiten monen päivän ajomatkoihin. Lähes kolmannes ladattavien hybridien haltijoista ja noin viidennes täyssähköauton haltijoista lataa autoaan päivittäin tai lähes päivittäin työpaikalla.
Suurimmalle osalla ladattavien autojen haltijoista kotilataus ja auton lataaminen työpaikalla riittää pääosin päivittäisiin ajomatkoihin. Lataaminen kaupan toimipaikoissa on melko satunnaista. Julkisten pysäköintilaitosten ja huoltoasemien latauspisteitä käytetään vielä toistaiseksi harvoin.
Ladattavien autojen käyttäjien toiveet latausinfran
kehittämiseen kohdistuivat yleisimmin maksujärjestelmien kehittämiseen, julkisen
latauspisteverkon laajentamiseen erityisesti päätieverkon varrella, latauksen
hinnoitteluun ja kotilatausmahdollisuuksien parantamiseen. Täyssähköauton
käyttäjien ensisijainen toive on pikalatausasemien rakentaminen siten, että
myös pitkiä matkoja olisi vaivatonta tehdä sähköautolla.