Suomalaisten autoilu
Autoalan Tiedotuskeskus on vuodesta 2019 paneelitutkimuksella alkaen selvittänyt kansalaisten näkemyksiä autoilusta - muun muassa liikkumisen valintoihin liittyvistä tekijöistä, käyttövoimamurroksesta ja suhtautumisesta liikenteen verotukseen.Tutkimusten tuloksiin voi tutustua tarkemmin vuosittaisten koosteiden avulla:
Suomalaisten autoilu 2023, (pdf) (417.8 KB)
Suomalaisten autoilu 2021, (pdf) (501.1 KB)
Suomalaisten autoilu 2019, (pdf) (588.9 KB)
Vuoden 2019 tutkimuksen mukaan sähköautot kiinnostivat erityisesti suurissa kaupungeissa asuvia
sekä sellaisia kotitalouksia, joissa ei ole autoa. Vuosien 2021-2023 tutkimuksissa ladattavat autot kiinnostivat alle 45-vuotiaita vastaajia. Sähköautoista kiinnostuneimpia olivat toisaalta autottomissa talouksissa asuvat ja toisaalta moniautoisissa talouksissa asuvat.
Noin
kolme neljäsosaa vastanneista voisi hankkia seuraavaksi autokseen bensiiniauton
tai bensiinihybridin. Toiseksi
suosituin käyttövoima on ladattava hybridi – yli puolet vastanneista voisi
harkita ladattavaa hybridiä autokseen (vuonna 2021 osuus oli noin 40
prosenttia). Täyssähköauton
voisi hankkia lähes 40 prosenttia vastanneista – vuonna 2021 tutkimuksessa
vastaava osuus oli hieman yli 30 prosenttia. Toisaalta
lähes kolmannes vastaajista arvioi, että ei hankkisi seuraavaksi autokseen
täyssähköautoa.
Koska vaihtoautokannassa on vielä vähän sähköautoja, monille kotitalouksille
ladattava auto ei vielä ole mahdollinen vaihtoehto, vaikka kiinnostusta sen
hankintaan jo olisikin.
Sähköautojen hankinnan suurimmaksi esteeksi on noussut auton hankintahinta. Huolet
toimintamatkasta ja korkeammasta hinnasta ovat hieman kasvaneet. Latausmahdollisuus kotona on edelleen tärkeä reunaehto
sähköauton hankinnalle. Monet
kotitaloudet ovat huolissaan sähköautojen talviominaisuuksista, riittävästä
toimintamatkasta ja akun käyttöiästä. Edulliset
käyttökustannukset ja päästöttömyys lisäävät sähköauton houkuttelevuutta, mutta
niiden merkitys jää selvästi rajaavia tekijöitä pienemmäksi
Myös dieselauto on edelleen suosittu – lähes kolmannes voisi
hankkia seuraavaksi autokseen dieselauton. Vaikka dieselautojen mallivalikoima
on uusissa autoissa kaventunut, henkilöautokannassa on yli 700 000
dieselautoa, ja niiden osuus käytettyjen autojen kaupassa on edelleen suuri.
Liikenteen
hinnoittelutoimista kielteisimmin suhtaudutaan ja polttoaineveron korottamiseen
ja polttoainejakelun päästökauppaan. Hieman
yli viidennes suhtautuu polttoainejakelun päästökauppaan myönteisesti. Autoveron
korvaamiseen ajoneuvoverolla suhtaudutaan myönteisemmin kuin polttoaineen
hintaan vaikuttaviin toimiin. Noin
kolmannes vastaajista suhtautuu myönteisesti kilometriveroon. Suhtautuminen
jakeluvelvoitteeseen on muuttunut kielteisemmäksi, sillä jakeluvelvoitteen
vaikutus polttoaineen hintaan on viime vuosina kasvanut. Jakeluvelvoitteen
nostamiseen suhtaudutaan myönteisemmin kuin polttoaineveron korotukseen tai
päästökauppaan.