Liikennepolttoaineiden verotus
Bensiinin ja dieselöljyn verotus koostuu valmisteverosta eli polttoaineverosta sekä arvonlisäverosta. Liikennepolttoaineiden verotus on Suomessa kansainvälisesti vertaillen korkeaa. Esimerkiksi syyskuussa 2024 bensiinin kuluttajahinnasta noin 60 prosenttia koostui erilaisista veroista. Dieselpolttonesteen hinnasta arviolta 50 prosenttia muodostui syykuun 2024 hintatasolla veroista.
Nestemäisten liikennepolttoaineiden polttoaineverotus on
ympäristöperusteista, sillä veron määrä perustuu tuotteen energiasisältöön ja
hiilidioksidipäästöihin. Liikenteen polttoaineilla myös lähipäästöt vaikuttavat
verotasoon.Valmisteverotasot ovat polttoainekohtaisia kiinteitä veroja.
Polttoainevero koostuu energiasisältöverosta, hiilidioksidiverosta ja huoltovarmuusmaksusta. Polttoaineveron määrä määritellään valmisteverolainsäädännössä sentteinä tuotelitraa tai -kiloa kohti. Sen määrä ei riipu polttoaineiden hinnasta. Huoltovarmuusmaksu on lakisääteinen veroluonteinen maksu, joka tilitetään huoltovarmuusrahastoon.
Dieselpolttonesteen verotaso on noin 26 senttiä litralta alempi kuin bensiinillä. Alemman verotason perusteena on tavaraliikenteen kustannustason hillitseminen. Dieselistä pääosa käytetään tavaraliikenteessä, jossa korkea verotaso heijastuisi suoraan tuotteiden hintoihin ja kotimaisen teollisuuden kilpailukykyyn. Dieselin alempaa verotasoa kompensoidaan käyttövoimaverolla, jota peritään muilta kuin bensiinikäyttöisiltä ajoneuvoilta.
Polttoaineveron määrä on erilainen polttonesteiden eri komponenteille, joten kulutukseen myytävän valmiin tuotteen veromäärä riippuu siihen sisältyvien eri komponenttien osuuksista. Näin ollen kuluttajalle myytävässä bensiini- tai dieselpolttoainelitrassa on veroa sen mukaisesti, minkä verran se sisältää moottoribensiiniä tai dieselöljyä ja minkä verran erilaisia biokomponentteja.
Dieselpolttonesteen valmisteveron suuruus voi vaihdella paljonkin riippuen siitä, paljonko dieselpolttonesteessä on sekoitettuna uusiutuvaa dieselpolttonestettä, sillä sen verokanta on huomattavasti fossiilista dieseliä alempi. Bensiinissä sekoitusraja uusiutuville komponenteille on alhainen, joten bensiinin valmisteverotaso on melko vakaa.
|
tuoteryhmä |
valmistevero 1.1.2024 alkaen |
moottoribensiini |
10 |
71,77 snt/l |
bioetanoli, uusiutuvista raaka-aineista |
21 (R) |
41,66 snt/l |
bioetanoli, T-luokitelluista raaka-aineista |
22 (T) |
35,98 snt/l |
fossiilinen diesel |
50 |
54,70 snt/l |
fossiilinen parafiininen diesel |
51 (P) |
51,68 snt/l |
uusiutuva parafiininen diesel uusiutuvista raaka-aineista |
56 (P R) |
42,64 snt/l |
uusiutuva parafiininen diesel (esim HVO) T-luokitelluista raaka-aineista |
57 (P T) |
33,00 snt/l |
maakaasu |
2 |
23,354 euroa/MWh |
biokaasu uusiutuvista raaka-aineista (R) |
6 (R) |
16,884 euroa/MWh |
biokaasu uusiutuvista T-luokitelluista raaka-aineista |
7 (T) |
10,414 euroa/MWh |
Taulukon lyhenteet
- R tarkoittaa, että biopolttoaine täyttää biopolttoaineista ja bionesteistä annetussa laissa (393/2013) säädetyt kestävyyskriteerit
- T tarkoittaa,
että kestävyyskriteerien lisäksi biopolttoaine on
tuotettu jätteistä tai tähteistä taikka syötäväksi kelpaamattomasta
selluloosa-aineksesta tai lignoselluloosasta
- P tarkoittaa parafiinistä dieselöljyä
Myös liikenteessä käytetty biokaasu säädettiin valmisteveron alaiseksi polttoaineeksi vuoden 2022
alusta lähtien.
Polttoaineiden arvonlisävero on 25,5 % tuotteen
arvonlisäverottomasta hinnasta eli noin 20 % kuluttajahinnasta. Arvonlisävero
maksetaan polttoaineen koko hinnasta, myös hintaan sisältyvästä
polttoaineverosta.
Lisätietoja
Polttonesteiden hintakehitysLisätietoja polttoaineiden verotuksesta Verohallinnon sivuilla