› In English

Työsuhdeautojen verotus

Suomessa on noin 80 000 työsuhdeautoedun saajaa. Edun saajista noin kaksi kolmasosaa on vapaan autoedun saajia ja noin neljänneksellä oli työsuhdeauto käyttöetuna. Työsuhdeautojen määrä on ollut samalla tasolla lähes koko 2000-luvun ajan.

Työsuhdeauto tulkitaan verotuksessa luontoiseduksi, jota verotetaan tuloveron yhteydessä. Työntekijä maksaa tuloverossaan siis työsuhdeautostaan veroa autolle määritetyn verotusarvon verran. Verotusarvo pyritään määrittämään mahdollisimman lähelle auton käypää arvoa ja se riippuu siitä, onko työntekijällä vapaa autoetu tai käyttöetu. Vapaassa autoedussa työnantaja maksaa autosta aiheutuvat kustannukset. Auton käyttöedussa palkansaaja suorittaa itse ainakin auton käyttövoimakulut. Autoedun arvo vahvistetaan auton rekisteriotteeseen merkityn käyttöönottovuoden perusteella.

Esimerkki työsuhdeauton taloudellisesta vaikutuksesta työntekijän kannalta:

Työntekijä saa työnantajaltaan työsuhdeautoedun, jossa auton verotusarvo on 600 euroa kuukaudessa. Työntekijä maksaisi siitä oman tuloveroprosenttinsa mukaisesti tuloveroa 21 prosentin tuloveroasteikolla 126 euroa kuukaudessa. Koska luontoisetu käsitellään osana palkkaa, työntekijän rahapalkkaa alennettaisiin 600 eurolla, jos auto on osana kokonaispalkkaa ja työntekijä ei samalla saisi palkankorotusta. Näin työntekijän rahapalkan osuus vähenisi auton verotusarvon verran, eli noin 600 eurolla.

Työsuhdeautoedun kuukausikohtainen arvo koostuu kahdesta osasta, jotka ovat perusarvo ja käyttökustannukset. Perusarvo (%-osuus) vastaa auton pääomakustannuksia ja se sisältää poistot, koron, vakuutusmaksut ja ajoneuvoveron. Käyttökustannuksiin (euromääräinen arvo) puolestaan sisältyvät rengas- ja korjaus- ja huoltokustannukset sekä vapaassa autoedussa polttoainekustannukset.

Työsuhdeauton verotuksen perusarvo määritetään auton uushankinnasta laskettavana prosenttiosuutena. Uushankintahintana käytetään automallin maahantuojan tai sen puuttuessa tukkukaupan ilmoittamaa automallin yleistä suositushintaa ilman toimitusmaksua. Perusarvoa laskettaessa luontoisetujen laskentaperusteena olevasta uushankintahinnasta vähennetään perusvähennyksenä 3 400 euroa.

Työsuhdeauton käyttökustannukset on vahvistettu sekä kuukausikohtaisena arvona että yksityisajojen määrään perustuvana kilometrikohtaisena arvona. Vapaan autoedun kuukausikohtainen käyttökustannusten arvo on laskettu olettaen, että yksityisajoja on 1 500 kilometriä kuukaudessa eli 18 000 kilometriä vuodessa. Jos yksityisajoa on jatkuvasti tätä vähemmän, palkansaaja voi hakea verotusarvoon alennusta ajokilometrien määrän peristeella. Tämä edellyttää ajopäiväkirjan pitämistä. Jos työnantaja ei halua tarkistaa ajopäiväkirjaa kuukausittain, työnantaja voi käyttää ennakkoperinnässä kuukausiarvoa ja palkansaaja voi ilmoittaa ajopäiväkirjan mukaan ajetun kilometrimäärän veroilmoituksellaan ja hakea veroilmoituksellaan edun arvon alentamista. 

Jos palkansaaja ajaa työsuhdeautollaan työajoja yli 30 000 kilometriä vuodessa, edun perusarvo on 80 prosenttia normaalisti lasketusta perusarvosta. Käyttökustannusten osuuteen ajettujen kilometrien määrällä ei ole vaikutusta.

Verohallinnon luontoisetupäätöksessä autot on jaettu kolmeen ikäryhmään auton rekisteriotteeseen merkityn käyttöönottovuoden perusteella. Auto kuuluu ikäryhmään A kolmen ensimmäisen käyttövuoden aikana, ikäryhmään B kolme seuraavaa vuotta ja sen jälkeen ikäryhmään C. Esimerkiksi 26.1.2024 käyttöön otettu auto kuuluu vuosina 2024–2026 ikäryhmään A ja vuoden 2027 alusta ikäryhmään B.

Vähäpäästöisten autojen työsuhde-etuudet

Verotusarvosta tehtävä päästötasoon perustuva vähennys

Vuoden 2021 alusta tuloverolain perusteella auton verotusarvosta tehdään kiinteä 170 euroa/kk suuruinen vähennys, jos työsuhdeauto on täyssähköauto. Etuus koskee kaikkia 1.1.2020 tai sen jälkeen käyttöön otettuja täyssähköisiä työsuhdeautoja.

Vuoden 2022 voimaan astui vähäpäästöisten autojen verohuojennus, joka koskee työsuhdeautoja, joiden hiilidioksidipäästöt (WLTP) ovat 1–100 g/km. Työsuhdeauton autoedun verotusarvosta tehtävän vähennyksen suuruus on 85 euroa kuukaudessa. Alennuksen saavat käyttövoimasta riippumatta kaikki päästörajan alittavat työsuhdeautot. Alennus koskee niitä vähäpäästöisiä autoja, jotka on ensirekisteröity vuonna 2021 tai sen jälkeen.

Väliaikaiset etuudet koskevat sekä käyttöedun että vapaan edun autoja. Vähennykset ovat määrältään samat riippumatta siitä, käytetäänkö edun arvon laskennassa kaavamaista arvoa vai kilometrikohtaista arvoa.

Täyssähköisten työsuhdeautojen verokannuste jatkuu vuoden 2029 loppuun asti, mutta 1-100 g/km päästötason autojen verokannuste päättyy vuoden 2025 lopussa. Päästötason 1-100 g/km autojen verokannusteen loppuminen koskee 1.1.2026 alkaen kaikkia työsuhdekäytössä olevia tämän päästötason työsuhdeautoja niiden käyttöönottohetkestä riippumatta.

Ladattavien autojen ja kaasuautojen käyttökustannuksista tehtävä vähennys

Lisäksi ladattavien autojen ja kaasuautojen vapaan edun käyttökustannuksista tehdään luontoisetuuden verotuksessa näiden käyttövoimien alempiin käyttövoimakustannuksiin perustuva vähennys. Vähennys vahvistetaan vuosittain Verohallinnon päätöksessä luontoisetujen laskentaperusteista. Vähennys koskee kaikkia ladattavien ja kaasuautojen vapaan edun työsuhdeautoja riippumatta auton käyttöönottovuodesta. Vähennyksen suuruus vuonna 2024 on 135 euroa kuukaudessa täyssähköautoilla ja 60 euroa kuukaudessa ladattavilla hybrideillä ja kaasuautoilla. Vuoden 2025 verotuksessa vähennys laskee täyssähköautoilla 120 euroon kuukaudessa.

Vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotus vuonna 2025.

Työpaikalla ladatun sähkön väliaikainen vapautus luontoisedun verotuksesta

Työnantajan maksama auton lataaminen työpaikalla tai julkisessa latauspisteessä on vapauttu luontoisedun verotuksesta vuosina 2021-2025. Etuus koskee sekä täyssähköautoja että ladattavia hybridejä. Etuus koskee työntekijän oman auton tai käyttöedun työsuhdeauton lataamista, vapaassa autoedussa sähköauton lataaminen sisältyy autoedun verotusarvoon.

Lisätietoja ja lähteitä

Luontoisedut verotuksessa  

Verohallinnon päätös vuodelta 2024 toimitettavassa verotuksessa noudatettavista luontoisetujen laskentaperusteista

Verohallinnon päätös vuodelta 2025 toimitettavassa verotuksessa noudatettavista luontoisetujen laskentaperusteista