Autojen käyttövoimien kysynnän kehitys Euroopassa
Euroopan autonvalmistajia ja autoteollisuutta edustava ACEA kokoaa kuukausittain käyttövoimakohtaisia ensirekisteröintitilastoja Euroopan eri maista. Tilastossa on esitetty täyssähköautojen, hybridiautojen sekä kaasu- ja etanoliajoneuvojen ensirekisteröintimäärät maittain. EU-maissa vuonna 2023 ensirekisteröidyistä henkilöautoista 14,6 prosenttia oli täyssähköautoja ja 7,7 prosenttia ladattavia hybridejä. Bensiinikäyttöisten autojen osuus oli 35,3 prosenttia ja dieselautojen 13,6 prosenttia. Ensirekisteröityjen autojen käyttövoimatilastoissa on esitetty
erillisenä luokkana hybridiajoneuvot, joita ei voi ulkoisesti ladata.
Tähän ryhmään kuuluvat ajon aikana itselataavat hybridit sekä
kevythybridit, joita on sekä bensiini- että dieselkäyttöisissä autoissa. Bensiini- ja dieselkäyttöisten autojen osuudet ovat hybridiajoneuvot mukaan lukien tilastossa esitettyjä lukemia suuremmat.
EU:n autokannasta vuonna 2022 noin 54 prosenttia oli bensiiniautoja ja 41 prosenttia dieselautoja. Täyssähköisten autojen osuus kannasta oli noin 1,2 prosenttia ja ladattavien hybridien noin 1,0 prosenttia.
Lisätietoja
Kuukausikohtaiset henkilöautojen ensirekisteröintitilastot
Hyötyajoneuvojen ensirekisteröintitilastot
Autokannan käyttövoimajakaumaa koskevat tiedot kootaan vuosittain autokantatilastoihin:
Vehicles on European Roads
Henkilöautojen ensirekisteröinnit käyttövoimittain Euroopassa vuonna 2023 (%)
Maa | bensiini | diesel | täyssähkö | lataushybridi | ei-ladattava hybridi | muu | rekisteröinnit yhteensä |
Alankomaat | 30,4 | 1,1 | 30,8 | 12,7 | 24,4 | 0,6 | 369 791 |
Norja | 1,2 | 2,5 | 82,4 | 8,0 | 6,0 | 0,0 | 126 955 |
Kypros | 49,9 | 3,0 | 5,3 | 3,5 | 38,2 | 0,0 | 14 740 |
Iso-Britannia | 40,7 | 3,8 | 16,5 | 7,4 | 31,6 | 0,0 | 1 903 054 |
Suomi | 14,8 | 4,7 | 33,8 | 20,7 | 25,6 | 0,5 | 87 502 |
Tanska | 31,5 | 4,7 | 36,3 | 10,0 | 17,5 | 0,0 | 172 798 |
EFTA | 22,0 | 7,3 | 41,9 | 8,9 | 20,0 | 0,0 | 396 711 |
Ruotsi | 21,5 | 8,2 | 38,7 | 21,1 | 8,1 | 2,3 | 289 827 |
Belgia | 42,2 | 8,8 | 19,6 | 21,0 | 7,7 | 0,8 | 476 675 |
Sveitsi | 33,3 | 9,3 | 20,9 | 9,2 | 27,3 | 0,0 | 252 215 |
Malta | 38,3 | 9,5 | 17,3 | 13,2 | 21,6 | 0,0 | 7 200 |
Ranska | 36,2 | 9,7 | 16,8 | 9,2 | 24,4 | 3,8 | 1 774 723 |
Puola | 41,7 | 9,9 | 3,6 | 2,8 | 39,4 | 2,7 | 475 032 |
Romania | 35,3 | 11,3 | 10,6 | 0,0 | 30,6 | 12,2 | 144 611 |
Liettua | 38,1 | 11,7 | 7,5 | 0,0 | 42,7 | 0,0 | 27 528 |
EU + EFTA + UK | 35,7 | 11,9 | 15,7 | 7,7 | 26,4 | 2,5 | 12 847 481 |
Portugali | 36,1 | 12,0 | 18,2 | 13,6 | 14,5 | 5,6 | 199 623 |
Unkari | 35,0 | 12,1 | 5,4 | 5,1 | 41,8 | 0,5 | 107 720 |
Viro | 38,8 | 12,4 | 6,3 | 2,5 | 39,7 | 0,3 | 22 820 |
Espanja | 40,8 | 12,5 | 5,4 | 6,5 | 31,9 | 2,8 | 949 359 |
Islanti | 10,5 | 13,0 | 50,1 | 10,0 | 16,5 | 0,0 | 17 541 |
Kreikka | 41,9 | 13,1 | 4,7 | 6,6 | 30,9 | 2,8 | 134 484 |
EU | 35,3 | 13,6 | 14,6 | 7,7 | 25,8 | 3,0 | 10 547 716 |
Luxemburg | 33,3 | 15,2 | 22,5 | 9,8 | 19,3 | 0,0 | 49 151 |
Latvia | 42,7 | 15,6 | 8,9 | 1,9 | 29,2 | 1,8 | 19 083 |
Bulgaria | 76,3 | 16,0 | 4,8 | 0,9 | 1,8 | 0,1 | 37 724 |
Saksa | 34,4 | 17,1 | 18,4 | 6,2 | 23,4 | 0,5 | 2 844 609 |
Slovakia | 47,1 | 17,3 | 2,7 | 3,4 | 27,5 | 2,1 | 88 003 |
Italia | 28,6 | 17,5 | 4,2 | 4,4 | 36,1 | 9,2 | 1 565 331 |
Slovenia | 59,8 | 18,1 | 8,9 | 2,1 | 10,0 | 1,0 | 48 809 |
Itävalta | 32,3 | 19,5 | 19,9 | 7,1 | 21,2 | 0,0 | 239 150 |
Kroatia | 49,6 | 20,5 | 2,8 | 1,7 | 22,3 | 3,0 | 57 694 |
Irlanti | 30,1 | 22,3 | 18,6 | 8,5 | 20,5 | 0,0 | 122 310 |
Tsekki | 52,0 | 22,6 | 3,0 | 2,4 | 18,2 | 1,8 | 221 419 |
2024-02-16 17:15
ACEA
Henkilöautokanta käyttövoimittain vuoden 2022 lopussa (%)
maa | bensiini | diesel | täyssähkö | lataushybridi | metaani | nestekaasu | muu | ei tiedossa |
Kreikka | 90,8 | 8,7 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,0 | 0,2 |
Alankomaat | 83,1 | 9,8 | 3,7 | 2,1 | 0,1 | 1,1 | 0,1 | 0,0 |
Kypros | 78,2 | 21,5 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,1 | 0,0 |
Suomi | 67,6 | 26,3 | 1,6 | 3,8 | 0,6 | 0,0 | 0,2 | 0,0 |
Tanska | 65,6 | 26,6 | 4,0 | 3,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Sveitsi | 68,0 | 28,1 | 2,3 | 1,4 | 0,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Saksa | 65,7 | 29,6 | 2,1 | 1,8 | 0,2 | 0,7 | 0,0 | 0,0 |
Unkari | 66,3 | 31,6 | 0,7 | 0,6 | 0,0 | 0,7 | 0,0 | 0,0 |
Islanti | 50,7 | 33,0 | 7,3 | 8,4 | 0,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Ruotsi | 53,4 | 33,5 | 4,0 | 4,8 | 0,8 | 0,0 | 3,6 | 0,0 |
Iso-Britannia | 61,9 | 34,7 | 2,1 | 1,1 | 0,0 | 0,0 | 0,1 | 0,0 |
Norja | 33,8 | 38,5 | 20,8 | 6,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Belgia | 55,2 | 39,3 | 1,5 | 3,0 | 0,3 | 0,3 | 0,0 | 0,3 |
Tsekki | 57,2 | 39,3 | 0,2 | 0,1 | 0,4 | 1,6 | 0,0 | 1,1 |
Puola | 47,0 | 39,5 | 0,2 | 0,2 | 0,0 | 13,1 | 0,0 | 0,0 |
EU | 53,7 | 40,8 | 1,2 | 1,0 | 0,6 | 2,6 | 0,1 | 0,1 |
Viro | 57,8 | 41,5 | 0,4 | 0,0 | 0,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Italia | 47,9 | 42,1 | 0,4 | 0,0 | 2,4 | 7,2 | 0,0 | 0,0 |
Romania | 55,7 | 42,2 | 0,3 | 0,1 | 0,0 | 0,4 | 0,0 | 1,4 |
Slovakia | 52,0 | 43,8 | 0,2 | 0,2 | 0,1 | 1,9 | 0,0 | 1,8 |
Luxemburg | 48,7 | 45,4 | 3,1 | 2,7 | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,0 |
Slovenia | 47,9 | 50,7 | 0,6 | 0,2 | 0,0 | 0,5 | 0,0 | 0,1 |
Itävalta | 46,3 | 51,5 | 2,1 | 0,0 | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,0 |
Ranska | 43,7 | 53,0 | 1,5 | 1,1 | 0,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Espanja | 43,1 | 55,7 | 0,4 | 0,5 | 0,1 | 0,3 | 0,0 | 0,0 |
Irlanti | 41,1 | 55,8 | 1,6 | 1,2 | 0,0 | 0,0 | 0,3 | 0,0 |
Kroatia | 40,3 | 56,0 | 0,3 | 0,1 | 0,0 | 3,3 | 0,0 | 0,0 |
Portugali | 38,1 | 58,8 | 0,9 | 1,0 | 0,0 | 0,0 | 1,0 | 0,0 |
Liettua | 29,0 | 63,5 | 0,5 | 0,3 | 0,0 | 0,2 | 0,3 | 6,2 |
Latvia | 32,6 | 65,8 | 0,5 | 0,1 | 0,0 | 0,2 | 0,1 | 0,7 |
2024-02-16 17:15
ACEA, Vehicles on European Roads 2024, tiedot vuodelta 2022