Päästömittausten terminologiaa
Euro-päästöstandardi
EU:ssa autojen säänneltyjen päästöjen (CO, HC, NOx, PM) määrää säännellään Euro-luokituksella. Uusille henkilö- ja pakettiautoille on tällä hetkellä voimassa Euro 6 -päästöluokka ja kuorma- ja linja-autoille Euro VI -luokka.
EVAP
EU hyväksyi kesäkuussa
2017 haihtuvien hiilivetyjen mittausmenetelmän muutoksen,
joka pidensi haihtumapäästöjen mittausaikaa 48 tuntiin. Haihtumapäästöjen
mittausta koskeva Euro 6 -muutoksen standardissa käytetään lyhennettä EVAP.
Haihtumapäästöjen mittausvaatimus koskee vain bensiini- ja kaasukäyttöisiä autoja.
FCM
FCM-vaatimus (On-Board
Fuel and energy Consumption Monitoring, OBFCM) astuu henkilöautoille voimaan vuoden 2020
alussa uusille ajoneuvotyypeille ja vuoden 2021 alussa ensirekisteröinneille.
FCM-vaatimus edellyttää, että autossa on polttoaineenkulutusta ja energiankulutustietoja
mittaava ja tallentava OBFCM-järjestelmä. Vaatimus koskee ainoastaan
nestemäisellä polttoaineella kulkevia autoja (bensiini, diesel/biodiesel,
uusiutuva diesel). OBFCM-järjestelmän toiminta tarkistetaan tyyppihyväksynnän
yhteydessä. Järjestelmän antamat arvot saavat poiketa enimmillään 5 prosenttia
polttoaineen hiilisisällön mukaan lasketusta arvosta. OBFCM-järjestelmä
tallentaa energiankulutustietoja ajoneuvossa jo olevia laitteistojen, kuten
moottorinohjausyksikön (ECU) tuottamilla tiedoilla.
ISC (In-Service Conformity Test)
Uusille henkilöautoille 1.9.2019 ja uusille pakettiautoille 1.9.2020 alkaen edellytettävä käytönaikaista vaatimustenmukaisuutta koskeva menettely (In-Service Conformity Test ISC). ISC edellyttää, että autonvalmistaja tekee päästömittauksia myös osalle liikenteessä olleista autoista viiden vuoden tai 100 000 ajokilometrin iässä.
RDE-mittaus (Real Driving Emissions)
Ajossa siirrettävillä päästömittauslaitteilla (PEMS) suoritettava mittaus, joka täydentää laboratoriomittauksia. RDE-mittauksessa mitataan typen oksidien ja hiukkaspäästöjen määrää pakokaasuissa. RDE-mittauksen raja-arvoina sovelletaan vallitsevan Euro 6 -päästöstandardin mukaisia arvoja, joihin sovelletaan korjauskerrointa (CF). Typen oksidien raja-arvot ovat vuosina 2017-2020 2,1 kertaa laboratoriomittausta suuremmat, sillä tien päällä tehtävää mittausta ja sen olosuhteita ei voida vakioida ja mittaukseen sisältyy laitteistoon ja monitorointiin liittyviä epätarkkuuksia. Kerroin laskee 1,43:een vuoden 2021 alusta alkaen ensirekisteröitävissä autoissa. Hiukkaspäästöjen mittauksessa sovellettava korjauskerroin on 1,5.
Yhdistetty kulutus
Autonvalmistajan tyyppihyväksyntäviranomaisen ilmoittamassa/hyväksymässä tutkimuslaitoksessa teettämä kulutustesti. Sen sisältö määritellään tyyppihyväksyntädirektiivissä. Yhdistetty kulutus on direktiivissä määritellyn mittaussyklin mukainen kulutustesti, jonka perusteella erilaisten autojen kulutusta voidaan vertailla.