Säännellyt pakokaasupäästöt
Autojen pakokaasuja säännellään EU-lainsäädännöllä, jossa on asetettu tarkat raja-arvot uusien autojen päästöille. Lainsäädäntö koskee hiukkasten, typen oksidien, hiilivetyjen ja hiilimonoksidin päästöjen määrää. EU-lainsäädännössä on määritelty ns. Euro-raja-arvot, jotka koskevat kaikkia EU-maissa ensirekisteröitäviä uusia autoja. Euro-raja-arvot ovat maksimiarvoja, jotka auton on alitettava läpäistäkseen tyyppihyväksynnän.
Hiilidioksidipäästöt eivät kuulu ns. säänneltyihin päästöihin, sillä niille ei lainsäädännössä ole vastaavaa raja-arvoa, mutta sen määrää säännellään auton valmistajille asetetuilla kaikkien uusien autojen keskipäästöä koskevilla tavoitearvoilla.
Hiukkaset eli partikkelit ovat pieniä nestemäisiä tai kiinteitä hiukkasia, joita syntyy palotilassa. Terveysvaikutuksiltaan haitallisimpia ovat ns. pienhiukkaset.
Bensiinikäyttöisissä autoissa katalysaattorit ovat vähentäneet hiukkaspäästöjä ja muitakin säänneltyjä päästöjä huomattavasti. Dieselmoottoreiden hiukkaspäästöjä on vähennetty polttoaineita ja moottoritekniikkaa kehittämällä ja pakokaasuja edelleen puhdistavat hiukkassuodattimet ovat yleistymässä.
Typen oksideja syntyy moottorin palotilan
korkeassa lämpötilassa ja paineessa, kun ilman typpi yhtyy happeen.
Typen
oksidien kokonaispäästöistä typpimonoksidin osuus on noin 90 prosenttia
ja
typpioksidin noin 10 prosenttia. Typpimonoksidi reagoi kuitenkin
ilmakehään
vapautuessaan hapen kanssa ja muodostaa ilmakehässä typpidioksidia.
Typpidioksidi vaikuttaa
haitallisesti hengityselinten toimintaan. Typen oksidipäästöt ovat
ongelmallisia erityisesti dieselautoilla, joissa niiden määrää on
vähennetty erilaisilla pelkistävillä katalysaattoreilla kuten
SCR-järjestelmällä.
Hiilimonoksidipäästöjen pääasiallisena lähteenä ovat vanhat bensiinikäyttöiset henkilöautot. Hiilimonoksidi on terveysriski vain erityisolosuhteissa, kuten tunneleissa ja pysäköintilaitoksissa, joissa häkä ei pääse reagoimaan ilmakehän hapen kanssa eikä näin ollen nopeasti muutu hiilidioksidiksi.
Noin puolet Suomen hiilimonoksidipäästöistä on peräisin liikenteestä. Kaupungeissa pääosa hiilimonoksidipäästöistä johtuu liikenteen pakokaasupäästöistä. Katalysaattorit vähentävät CO-päästöjä huomattavasti.
Kun puhutaan pakokaasupäästöistä, on tärkeää erottaa toisistaan hiilidioksidipäästöt ja ns. säännellyt päästöt. Suomessa autovero määräytyy auton arvon ja hiilidioksidipäästöjen perusteella. Ajoneuvoveron perusvero määräytyy auton hiilidioksidipäästön perusteella ja hiilidioksiditiedon puuttuessa massan perusteella. Säännellyt päästöt eivät ole auton verotukseen vaikuttava komponentti.