Pakokaasupäästöjen ja polttoaineenkulutuksen mittaustapa muuttui
Autojen tyyppihyväksyntään liittyvät pakokaasupäästöjen ja polttoaineenkulutuksen mittaukset tehdään laboratorio-olosuhteissa tarkoin määritellyin ajovastuksin. YK:n valmistelema henkilö- ja pakettiautojen tyyppihyväksynnässä sovellettava WLTP-päästömittaus (Worldwide harmonised Light-duty Vehicles Test Procedure) otettiin käyttöön EU:ssa vaiheittain vuodesta 2017 alkaen. Tyyppihyväksynnän lisäksi näitä päästö- ja kulutusarvoja käytetään kuluttajaviestinnässä, jotta erilaisten autojen vertailu olisi yksiselitteistä. Lisäksi Suomessa ja monissa muissa maissa autojen verotus perustuu tyyppihyväksynnässä ilmoitettuun hiilidioksidipäästöön.
Uuden mittausjärjestelmän tavoitteena on ollut kuvata nykyistä mittaustapaa paremmin todellisessa liikenteessä syntyvä päästöjä. Henkilö- ja pakettiautojen päästöjä on EU:ssa aiemmin säännelty NEDC (New European Driving Cycle) -mittausmenetelmällä. NEDC-sykli on tehty eri ajoneuvovariaatioiden vertailuun ja sen tuottamien päästö- ja kulutustulosten ei ole alun perinkään ollut tarkoitus kuvata tarkalleen liikenteessä syntyviä päästöjä.
Päästöjen ja
polttoaineenkulutuksen tyyppihyväksyntä perustuu tarkoin määriteltyihin,
avoimesti dokumentoitaviin, objektiivisiin ja toistettavissa oleviin
testausmenetelmiin. Aiemmin käytössä olleen vuonna 1992 päivitetyn
NEDC-mittausjärjestelmän tavoitteena oli mitata ensisijaisesti epätäydellisen
palamisen tuloksena syntyvien säänneltyjen pakokaasupäästöjen määrää
laboratorio-olosuhteissa. Hiilidioksidipäästöjen mittaaminen ja dokumentointi
on lisätty NEDC-sykliin vasta 2000-luvulla. NEDC-mittaus ei enää kuvaa riittävän
tarkasti nykyaikaisen ajoneuvotekniikan ja uusien käyttövoimien ominaisuuksia.
Sen korvaaminen liikenteessä ajettaessa syntyviä keskimääräisiä päästöjä ja Euroopan
ajo-olosuhteita paremmin kuvaavalla mittaustavalla on ollut valmisteilla jo
pitkään. Uusi käyttöönotettu mittaussykli on muodostettu Euroopassa,
Yhdysvalloissa ja Aasiassa todellisessa liikenteessä mitattujen ajosyklien
perusteella.
WLTP on valmisteltu maailmanlaajuiseksi päästömittaukseksi, mutta aluksi se otetaan käyttöön vain EU:ssa, Efta-maissa (Norja, Islanti, Sveitsi, Lichtenstein) sekä EU-lainsäädäntöä seuraavista maista Turkissa ja Israelissa. Lisäksi Japani ottaa WLTP:n käyttöön soveltuvin osin ja Kiina päästöjen mittauksessa. Myös Intia ja Etelä-Korea suunnittelevat WLTP:n käyttöönottoa lähivuosina.
RDE-ajosykli täydentää WLTP-mittausta EU:ssa
EU otti lisäksi syyskuussa 2017 käyttöön ensimmäisenä alueena maailmassa myös liikenteessä tehtävän RDE-mittauksen (Real Driving Emissions), joka täydennetää laboratoriossa tehtävää WLTP-mittausta. RDE koskee aluksi ainoastaan typen oksidien, pienhiukkasten ja häkäpäästöjen mittausta.