› In English

Pakokaasupäästöjen ja polttoaineenkulutuksen mittaustapa muuttui

Autojen tyyppihyväksyntään liittyvät pakokaasupäästöjen ja polttoaineenkulutuksen mittaukset tehdään laboratorio-olosuhteissa tarkoin määritellyin ajovastuksin. YK:n valmistelema henkilö- ja pakettiautojen tyyppihyväksynnässä sovellettava WLTP-päästömittaus (Worldwide harmonised Light-duty Vehicles Test Procedure) otettiin käyttöön EU:ssa vaiheittain vuodesta 2017 alkaen. Tyyppihyväksynnän lisäksi näitä päästö- ja kulutusarvoja käytetään kuluttajaviestinnässä, jotta erilaisten autojen vertailu olisi yksiselitteistä. Lisäksi Suomessa ja monissa muissa maissa autojen verotus perustuu tyyppihyväksynnässä ilmoitettuun hiilidioksidipäästöön.

Uuden mittausjärjestelmän tavoitteena on ollut kuvata nykyistä mittaustapaa paremmin todellisessa liikenteessä syntyvä päästöjä. Henkilö- ja pakettiautojen päästöjä on EU:ssa aiemmin säännelty NEDC (New European Driving Cycle) -mittausmenetelmällä. NEDC-sykli on tehty eri ajoneuvovariaatioiden vertailuun ja sen tuottamien päästö- ja kulutustulosten ei ole alun perinkään ollut tarkoitus kuvata tarkalleen liikenteessä syntyviä päästöjä.

Päästöjen ja polttoaineenkulutuksen tyyppihyväksyntä perustuu tarkoin määriteltyihin, avoimesti dokumentoitaviin, objektiivisiin ja toistettavissa oleviin testausmenetelmiin. Aiemmin käytössä olleen vuonna 1992 päivitetyn NEDC-mittausjärjestelmän tavoitteena oli mitata ensisijaisesti epätäydellisen palamisen tuloksena syntyvien säänneltyjen pakokaasupäästöjen määrää laboratorio-olosuhteissa. Hiilidioksidipäästöjen mittaaminen ja dokumentointi on lisätty NEDC-sykliin vasta 2000-luvulla. NEDC-mittaus ei enää kuvaa riittävän tarkasti nykyaikaisen ajoneuvotekniikan ja uusien käyttövoimien ominaisuuksia. Sen korvaaminen liikenteessä ajettaessa syntyviä keskimääräisiä päästöjä ja Euroopan ajo-olosuhteita paremmin kuvaavalla mittaustavalla on ollut valmisteilla jo pitkään. Uusi käyttöönotettu mittaussykli on muodostettu Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Aasiassa todellisessa liikenteessä mitattujen ajosyklien perusteella.

mittaustavan_muutos

WLTP on valmisteltu maailmanlaajuiseksi päästömittaukseksi, mutta aluksi se otetaan käyttöön vain EU:ssa, Efta-maissa (Norja, Islanti, Sveitsi, Lichtenstein) sekä EU-lainsäädäntöä seuraavista maista Turkissa ja Israelissa. Lisäksi Japani ottaa WLTP:n käyttöön soveltuvin osin ja Kiina päästöjen mittauksessa. Myös Intia ja Etelä-Korea suunnittelevat WLTP:n käyttöönottoa lähivuosina.

RDE-ajosykli täydentää WLTP-mittausta EU:ssa

EU otti lisäksi syyskuussa 2017 käyttöön ensimmäisenä alueena maailmassa myös liikenteessä tehtävän RDE-mittauksen (Real Driving Emissions), joka täydennetää laboratoriossa tehtävää WLTP-mittausta. RDE koskee aluksi ainoastaan typen oksidien, pienhiukkasten ja häkäpäästöjen mittausta.

Euroopan autonvalmistajien yhteisen järjestön ACEAn tietopaketit päästöjen mittauksista


ACEA:n esite WLTP-mittauksista