RDE eli Real Driving Emissions -mittaus
EU on ottanut syyskuussa 2017 käyttöön liikenteessä tehtävän RDE-mittauksen (Real
Driving Emissions), jolla täydennetään laboratoriossa tehtävää WLTP-mittausta. RDE-testin raja-arvot koskevat
aluksi ainoastaan typen oksidien ja pienhiukkasten määrää.
RDE-mittaus tehdään liikenteessä ajaen, siis käytännön olosuhteissa. RDE-testin tavoitteena on antaa totuudenmukainen kuva päästöistä ajon aikana ja varmistaa, että ajoneuvot ovat vähäpäästöisiä myös todellisissa liikenneolosuhteissa, eivätkä vain tarkoin säännellyissä laboratorio-olosuhteissa. EU on ensimmäinen alue maailmassa, joka ottaa käyttöön päästöjä todellisissa liikenneolosuhteissa määrittävän mittaustavan.
RDE-testi
on otettu vaiheittain käyttöön vuodesta 2017 alkaen. Sitä on sovellettu uusiin
tyyppihyväksyttäviin henkilöautoihin syyskuusta 2017 alkaen ja kaikkiin uusiin
ensirekisteröitäviin henkilö- ja pakettiautoihin 1.9.2019 alkaen.
RDE-testi ei ole
samalla tavoin toistettavissa kuin laboratoriossa tehtävät mittaukset. Jos
samaa ajoneuvoa ajetaan useita kertoja RDE-testissä, tulokset poikkeavat aina
edellisistä mittauksista, sillä esimerkiksi pysähdysten määrä ja säätilan
muutokset vaikuttavat mittaustuloksiin. Niinpä RDE-testin tuloksia ei kirjata
tyyppihyväksyntätodistukselle samantapaisina tarkkoina mittausarvoina kuin
laboratoriossa tehtävän WLTP-testin tulokset, vaan RDE-testin tulos on hyväksytty tai hylätty.
RDE-testin
raja-arvoina käytetään samoja Euro 6 -raja-arvoja kuin laboratoriomittauksessa,
mutta niihin sovelletaan korjauskertoimia. RDE-testi otetaan käyttöön
kaksivaiheisesti siten, että vuosina 2017–2020 RDE-mittauksen typen oksidipäästöt saavat ylittää Euro 6
-raja-arvot kertoimella 2,1 (CF TEMP) ja pienhiukkaspäästöt kertoimella 1,5. Vuoden 2021 alussa typen oksidien kerroin aleni 1,43:een
(CF FINAL). Syyskuussa 2024 voimaan astuva euro 6e -pakokaasupäästövaatimus alentaa kertoimen typen oksideilla 1,1:een ja hiukkaspäästöilä 1,34:ään.
RDE-testillä ei ole vaikutusta ajoneuvojen verotukseen, sillä vaikka siinäkin mitataan hiilidioksidipäästöt, niitä ei dokumentoida auton tietoihin.