Miten verotus muuttui, kun päästötaso nousee?
NEDC-hyväksyttyjen autojen verotus ei muutu
NEDC-tyyppihyväksyttyjen autojen verotus ei lakimuutoksessa muuttunut. Verotuksessa on jatkossa käytössä kaksi rinnakkaista verotaulukkoa, joista toinen on NEDC- ja toinen WLTP-tyyppihyväksytyille ajoneuvoille. NEDC-verotaulukkoja käytetään niin pitkään kuin NEDC-tyyppihyväksyttäviä autoja tulee ensirekisteröitäväksi.
WLTP-autot siirtyivät WLTP-pohjaiseen autoverotukseen syyskuussa 2018
Jotta autoveron keskitaso
ei kasvaisi mittaustavan muutoksen takia, WLTP-hyväksytyille autoille on laadittu
alemmat verotaulukot. Tavoitteena on ollut,
että WLTP-autojen auto- ja ajoneuvoveron kokonaiskertymä olisi sama kuin samasta
autokannasta kerättäisiin NEDC-verotaulukolla. Uudella verotaulukolla
on tarkoitus varmistaa, että autovero ei kiristy mittaustavan muutoksen takia.
WLTP-pohjaiseen
autoverotukseen siirryttiin 1.9.2018. Muutos koskee vain WLTP-tyyppihyvksyttyjä autoja. Verotusta koskeva lakimuutos hyväksyttiin eduskunnassa kesäkuussa 2018 ja sitä korjattiin eduskunnan päätöksellä joulukuussa 2018. Uusi verotaulukko astui voimaan 1.1.2019.
Laissa on lisäksi määritelty siirtymäaika, jonka mukaan ennen 1.9.2018 tilattujen WLTP-tyyppihyväksyttyjen autojen verotuksessa voidaan soveltaa joko laskennallista NEDC-päästöarvoa ja nykyistä NEDC-verotaulukkoa tai WLTP-päästöarvoa ja uutta WLTP-pohjaista verotaulukkoa.
WLTP-mittauksessa lisävarusteiden vaikutus otetaan aiempaa tarkemmin huomioon hiilidioksidipäästötasoa määriteltäessä. Näin ollen autoverotus siirtyy muutoksen myötä yhä selvemmin kohti autoyksilökohtaista verotusta, jossa hiilidioksiditasot määritetään autoyksilöittäin eikä yleisten mallinimikkeiden perusteella.
WLTP:n yksilökohtaisiin päästöarvoihin siirtyminen lisää epävarmuutta kuluttajaviestintään. Uudella mittaustavalla hyväksyttävillä autoilla tilausvaiheessa ilmoitettu hiilidioksiditaso voi joissakin tapauksissa muuttua, sillä lopullinen päästötaso voi selvitä vasta kun auto on valmis. Jos auton vaatimuksenmukaisuustodistukselle kirjattu lopullinen hiilidioksiditaso on tilausvaiheessa arvioitua tasoa suurempi, myös autovero ja auton verotusarvo luontoisetuna voivat olla arvioitua suurempia. Autonvalmistajat pyrkivät jatkossakin ilmoittamaan hiilidioksidipäästöt mahdollisimman tarkasti jo tilausvaiheessa, mutta varsinkin siirtymäaikana päästötaso saattaa tarkentua auton tilauksen ja toimitushetken välillä.
Samalla myös
autoon valittavien varusteiden merkitys korostuu. NEDC-mittauksessa varusteiden
vaikutusta ei ollut tarvetta peilata päästötasoon, vaan pelkästään
hankintakustannuksiin. WLTP-mittausjärjestelmässä varusteet vaikuttavat hintaan
sekä hinnan että korkeamman hiilidioksiditason tuoman korkeamman autoverotason
kautta.
Ajoneuvoverotus siirtyi WLTP-pohjaiseksi vuoden 2020 alussa
Ajoneuvon perusveron taso muuttui WLTP-autoilla WLTP-päästöarvoon vaihettain vuoden 2019 alkaen. Koska ajoneuvoveron perusvero on päiväkohtainen ja vero kannetaan etukäteen 12 kuukauden pituiselta ajoneuvokohtaiselta verokaudelta, uusia veroperusteita voidaan soveltaa vasta 12 kuukauden mittaisen siirtymäajan jälkeen lain voimaantulosta. Uuden verotaulukon mukaista ajoneuvoveron perusveroa sovelletaan tämän takia vasta 1.1.2020 ja sen jälkeisiltä päiviltä kannettavaan veroon.
Siirtymäaikana vuoden 2020 alkuun asti WLTP-autojen ajoneuvoverotuksessa käytettiin NEDC-autoille laadittua ajoneuvoverotaulukkoa, johon sovelletaan alinta autolle ilmoitettua hiilidioksidipäästöarvoa. Ajoneuvoverotuksen pohjana on vuoden 2020 alkuun asti WLTP-tyyppihyväksytyillä autoilla joko takaisinlaskettu NEDC-CO2-arvo tai WLTP-CO2-arvo riippuen siitä, kumpi niistä on alempi.
Liikennekäytössä olevat tai käyttöönotetut autot, joista on ilmoitettu ainoastaan NEDC-mittaustavan mukainen päästötieto tai muu EU:n lainsäädännön mukainen päästötieto, sekä muut ajoneuvoveron alaiset autot verotetaan jatkossakin aiempien NEDC-verotaulukoiden mukaan.