Liikenteen hiilidioksidipäästöjen kehitys
Tilastokeskuksen ennakkotietojen perusteella kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt olivat vuonna 2022 yhteensä noin 9,8 Mt CO₂-ekv.
Liikenteen päästöt vähenivät vuonna 2022 noin 2,0 prosentilla ja tieliikenteen päästöt noin 2,4 prosentilla vuoteen 2021 nähden. Vuonna 2021 päästöt vähenivät noin 4 % vuoteen 2020 verrattuna, sillä biopolttoaineiden osuus kasvoi noin 11 %:sta noin 18 %:iin. Vuonna 2022 liikenteen uusiutuvien polttoaineiden osuus laski noin 16 %:iin, mutta koska myös liikennepolttoaineiden kulutus laski, päästöjen määrä väheni.
Liikenne jäi viime vuonna kuitenkin noin 0,3 Mt jälkeen liikenteen päästöennusteessa lasketulta päästövähennysuralta, joka johtaisi liikenteen päästöjen puolittumiseen vuonna 2030.
Liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen ennuste 2020-2050
Liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen perusennusteen 2020-2050 on laatinut Teknologian tutkimuskeskus VTT. Perusennuste on julkaistu 22.4.2020.
Liikenteen päästökehitys
Liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen on arvioitu vähenevän noin 37 % vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoteen 2005. Päästöjen väheneminen tapahtuu pääosin tieliikenteessä. Nykytilaan verrattuna myös vesiliikenteen päästöt vähenevät hieman. Raideliikenteen päästöt pysyvät entisellään ja lentoliikenteen päästöt kasvavat hieman.
![](files/2177/700/perusennuste.png)
Liikenteen hiilidioksidipäästöjen kehitys (milj. tonnia/v)
CO2 [milj. t/v] |
2000 |
2005 |
2010 |
2015 |
2020 |
2025 |
2030 |
2035 |
2040 |
2045 |
2050 |
Henkilöautot |
6,192 |
6,762 |
6,495 |
5,888 |
5,665 |
4,859 |
4,217 |
3,601 |
3,138 |
2,628 |
2,169 |
Pakettiautot |
0,950 |
0,935 |
0,944 |
0,827 |
0,810 |
0,579 |
0,424 |
0,362 |
0,312 |
0,277 |
0,248 |
Linja-autot |
0,601 |
0,600 |
0,559 |
0,458 |
0,481 |
0,378 |
0,300 |
0,265 |
0,238 |
0,220 |
0,207 |
Kuorma-autot |
3,173 |
3,501 |
3,538 |
2,887 |
3,335 |
2,772 |
2,313 |
2,180 |
2,031 |
1,934 |
1,862 |
Moottoripyörät ja mopedit |
0,060 |
0,083 |
0,103 |
0,119 |
0,117 |
0,117 |
0,118 |
0,118 |
0,119 |
0,120 |
0,120 |
Rautatieliikenne (diesel) |
0,164 |
0,128 |
0,098 |
0,068 |
0,061 |
0,061 |
0,061 |
0,061 |
0,061 |
0,061 |
0,061 |
Vesiliikenne |
0,677 |
0,633 |
0,653 |
0,534 |
0,499 |
0,478 |
0,458 |
0,437 |
0,415 |
0,395 |
0,374 |
Kotimaan lentoliikenne |
0,383 |
0,308 |
0,234 |
0,185 |
0,220 |
0,246 |
0,273 |
0,300 |
0,327 |
0,354 |
0,381 |
Yhteensä |
12,201 |
12,950 |
12,624 |
10,966 |
11,188 |
9,491 |
8,163 |
7,325 |
6,640 |
5,989 |
5,422 |
Taustaa päästökehitykselle
Tieliikenteen päästökehitys on arvioitu VTT:n LIPASTO-laskentajärjestelmän ALIISA-autokantamallilla. Mallin lähtötietoina käytetään toteutunutta kehitystä mm. liikennesuoritteissa, autokannassa ja polttoaineissa (bensiini, diesel, biopolttoaineet). Liikenteen kysyntäennusteet perustuvat
Liikenne- ja viestintäviraston ja Väyläviraston laatimiin liikenne-ennusteisiin sekä VTT:n ennusteisiin liikennesuoritteen, autokannan ja ajoneuvojen energiatehokkuuden kehittymisestä Suomessa.
Ennuste kuvaa liikenteen todennäköistä, tehtyihin päätöksiin ja näköpiirissä oleviin toimintaympäristön muutoksiin perustuvaa kehitystä. Ennusteeseen on sisällytetty muun muassa seuraavat kehitysaskeleet:
- biopolttoaineiden osuuden nostaminen 30 prosenttiin vuonna 2029
- uusien henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöjen raja-arvojen
aleneminen vuodesta 2021 vuoteen 2030
- raskaan kaluston hiilidioksidipäästöjen raja-arvot (2021) ja niiden aleneminen vuoteen 2030.
Lisätietoja
Perusennusteen tiedot liikenne- ja viestintäministeriön sivuilla