› In English

Korkeaseosetanoli

Korkeaseosetanoli E85 sisältää 85 painoprosenttia etanolia. Se soveltuu vain etanolikäyttöisiin tai ns. flexifuel-autoihin, jonka polttoainejärjestelmän ja moottorin materiaalit on suunniteltu kestämään korkeaa etanolipitoisuutta. Bensiiniautoon tankattuna E85 aiheuttaa materiaali- ja moottorivaurion sekä kohonneen tulipaloriskin.

Flexifuel-auton polttoaineen syöttöjärjestelmä tunnistaa polttoaineen etanolipitoisuuden automaattisesti ja moottorinohjaus säätää moottorin toimintaa etanolipitoisuuden perusteella.

Korkeaseosetanolin laatuvaatimukset on määritelty standardissa E85 CEN/TS 15293:2011.

Etanolin etuna liikennepolttonesteenä on, että sitä voidaan valmistaa hyvin monenlaisista jäteperäisistä uusiutuvista raaka-aineista. Uusiutuvana polttonesteenä etanolin hiilidioksidipäästöt ovat selvästi fossiilisia polttonesteitä alemmat.

Etanolin huonona puolena on säänneltyjen pakokaasupäästöjen kasvaminen. Etanolin palamisprosessissa happea sisältävistä yhdisteistä (oksygenaateista), joihin etanolikin kuuluu, muodostuu aldehydejä.

Ottomoottorin katalysaattorit toimivat tehokkaasti, kun polttoaineen etanolipitoisuus on suhteellisen pieni ja pakokaasun aldehydipäästöt ovat hyvin alhaisella tasolla verrattuna muihin pakokaasujen haitallisiin komponentteihin. Korkeaseosetanolille soveltuvissa autoissa on kiinnitettävä erityistä huomiota katalysaattoreiden kykyyn poistaa yhä suurempia aldehydimääriä. Tämä korostuu erityisesti kylmissä käynnistysolosuhteissa, jolloin katalysaattorien toimintatehokkuus ei ole parhaimmillaan.


Etanolikonversiot

Uusiutuvan polttoaineen käyttäminen vähentää huomattavasti auton käytön aikana tuottamia hiilidioksidipäästöjä. Yhtenä vaihtoehtona uusiutuvan polttoaineen käyttöön on autolle tehtävä käyttövoimamuutos eli konversio, jossa esimerkiksi bensiiniautoon tehdyllä muutoksella auton polttoaineena voi käyttää korkeaseosetanolia tai metaania (biokaasu).

Käyttövoimamuunnos edellyttää aina muutoskatsastusta. Muutoskatsastuksessa auton lisätietoihin merkitään auton uusi käyttövoima. Auton tiedoissa säilyy edelleen käyttövoimatietona bensiini, vaikka auto konvertoitaisiin etanolikäyttöiseksi. Konvertoidun auton hiilidioksidipäästöarvona säilyy alkuperäinen bensiinillä mitattu arvo.

Traficomin laatiman määräyksen mukaan edellytyksenä etanolikonversion hyväksymiselle 1.9.2009 alkaen käyttöönotetulle autolle muutoskatsastuksessa on, että 

  • ajoneuvoon muutoksen tekemiseksi asennettavat tuotteet soveltuvat kyseisessä ajoneuvossa käytettäviksi ja siitä esitetään tuotteen valmistajan todistus
  • ajoneuvossa on tai siihen on vaihdettu pääosin etanolista koostuvalle polttoaineelle soveltuvat osat ja komponentit, jotka kestävät etanolin jatkuvaa käyttöä. Tästä on esitettävä muutoksen suorittaneen tahon todistus
  • ajoneuvo läpäisee muutoskatsastuksessa määräaikaiskatsastusta vastaavan ottomoottorilla varustetun ajoneuvon pakokaasupäästöjen tarkastuksen yli 10 vuotta aiemmin käyttöönotetun ajoneuvon vaatimuksilla (OBD-mittaus ja pakokaasupäästöjen mittaus).

Ennen 1.9.2009 käyttöönotetulle autolle muutoskatsastuksessa tehtävä pakokaasupäästöjen tarkastus riittää osoittamaan, että auto on muutoksen jälkeen myös päästöjen osalta tieliikennekelpoinen.

Muutostöitä harkittaessa on tärkeää huomioida erinäisiä seikkoja, joista on kerrottu tarkemmin alla.

Autolle tehtävät muutostyöt voivat vaikuttaa auton takuuseen tai myyjän virhevastuuseen. Ajoneuvon alkuperäinen valmistaja tai auton jälleenmyyjä eivät voi taata auton päästöjen lainmukaisuutta tai moottorin tai auton polttoaineen syöttöjärjestelmän asianmukaista toimintaa, mikäli autoon on tehty käyttövoimamuutos. Muutos vaikuttaa aina auton tekniseen toimivuuteen.

Valmistajan automallille suunnittelema huolto-ohjelma on tehty alkuperäistä autoa silmällä pitäen. Käyttövoimamuutos voi vaikuttaa tarpeellisen huoltovälin pituuteen tai esimerkiksi autoon soveltuviin moottoriöljyihin. Tiedustele konversion vaikutuksesta huoltoväliin konversiosarjan myyjältä tai asentajalta. Lisäksi käyttövoimamuutos voi vaikuttaa erityisesti auton moottorin, komponenttien ja pakokaasujen jälkikäsittelylaitteiden kestoikään.

Mikäli auton käyttövoima muutetaan korkeaseosetanolille, auton polttoaineenkulutus kasvaa tyypillisesti noin 30 prosenttia bensiiniin verrattuna, sillä etanolin energiatiheys on bensiiniä alempi. Etanolin bensiiniä huonomman haihtuvuuden vuoksi auton käynnistyvyys kylmissä lämpötiloissa ja Suomen talviolosuhteissa voi olla tavanomaista heikompi ja käynnistyvyyden takaamiseksi voidaan tarvita moottorilämmitintä. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin ei kuitenkaan välttämättä ole yhteensopiva korkeaseosetanolin kanssa, joten yhteensopivuus ja vastuukysymykset on tarpeen varmistaa ennen muutosta.

Ladattavissa hybridiautoissa on tyypillistä, että polttomoottori on käynnissä selvästi tavanomaista bensiiniautoa vähemmän ja harvemmin. Tämän seurauksena moottori ei lämpene yhtä usein oikeaan käyttölämpötilaan. Mikäli ladattavalla hybridiautolla pyritään ajamaan yksinomaan sähköllä, tämä voi toisinaan aiheuttaa polttoaineen ja veden kertymistä moottoriöljyn sekaan. Mikäli tällaiselle autolle tehdään käyttövoimakonversio etanolille, se voi pahentaa ongelmaa selvästi ja tämä voi johtaa joissakin tapauksissa moottorivaurioon.

VTT:n Traficomille 5/2022 tekemän etanoli- ja kaasukonversiosarjojen laajennuspotentiaalia koskevan selvityksen mukaan konversiosarjojen laatu vaihtelee merkittävästi. Laadunvaihtelu johtuu muun muassa konversiosarjamarkkinoiden laajuudesta ja monimuotoisuudesta. Lisäksi selvityksessä tunnistettiin useita riskejä, jotka liittyivät autojen lähipäästöjen kasvuun, kestoikään ja käyttöturvallisuuteen.

Käyttövoimakonversiosarjaa harkittaessa on syytä selvittää tarkasti muutossarjan valmistajan ja asentajan ottama vastuu, autovalmistajan muutostöille asettamat rajaukset sekä muutossarjan ja asennustyön oikeanlainen laatu. Tuotteen tilaaminen verkkokaupoista erityisesti EU-alueen ulkopuolelta voi sisältää merkittäviä vastuukysymyksiin liittyviä riskejä.


Lisätietoja

Rasmus Pettinen & Petri Söderena. 2022. Etanoli- ja kaasukonversiosarjojen muutospotentiaali. Teknologian Tutkimuskeskus VTT Oy. VTT Traficomin tutkimuksia ja selvityksiä 5/2022.