Ensirekisteröityjen henkilöautojen hiilidioksidipäästöt
Ensirekisteröityjen henkilöautojen hiilidioksidipäästöjen kehitys
Kuukausittain |
Vuosittain |
Lyhyesti
Pakokaasupäästöjen
ja polttoaineenkulutuksen mittaustapa
Autojen
tyyppihyväksyntään liittyvät pakokaasupäästöjen ja polttoaineenkulutuksen
mittaukset tehdään laboratorio-olosuhteissa tarkoin määritellyin ajovastuksin. EU:ssa otettiin syyskuussa 2018
käyttöön uusi WLTP-päästömittaus (Worldwide harmonised Light-duty Vehicles Test Procedure). Henkilö- ja pakettiautojen päästöjä
on EU:ssa aiemmin säännelty NEDC (New European Driving Cycle)
-mittausmenetelmällä.
Uuden mittausjärjestelmän tavoitteena on ollut kuvata nykyistä mittaustapaa paremmin todellisessa liikenteessä syntyvä päästöjä. NEDC-sykli on tehty eri ajoneuvovariaatioiden vertailuun ja sen tuottamien päästö- ja kulutustulosten ei ole ollut tarkoitus kuvata tarkalleen liikenteessä syntyviä päästöjä.
NEDC-päästöjä käytettiin vielä vuoden 2020 loppuun asti WLTP-päästöjen rinnalla hiilidioksidipäästöjen monitoroinnissa. Vuoden 2019 alusta asti kaikille henkilöautoille on tilastoitu myös WLTP-mittauksen mukaiset hiilidioksidipäästöt. Eri mittaustavoilla ilmaistut päästöt eivät ole vertailukelpoisia. Tälle sivustolle on koottu hiilidioksidipäästöjen kehitys sekä NEDC- että WLTP-mittaustavalla.