› In English

Ensirekisteröityjen henkilöautojen hiilidioksidipäästöt


Ensirekisteröityjen henkilöautojen hiilidioksidipäästöjen kehitys

Kuukausittain
Vuosittain

Lyhyesti

Pakokaasupäästöjen ja polttoaineenkulutuksen mittaustapa

Autojen tyyppihyväksyntään liittyvät pakokaasupäästöjen ja polttoaineenkulutuksen mittaukset tehdään laboratorio-olosuhteissa tarkoin määritellyin ajovastuksin. EU:ssa otettiin syyskuussa 2018 käyttöön uusi WLTP-päästömittaus (Worldwide harmonised Light-duty Vehicles Test Procedure). Henkilö- ja pakettiautojen päästöjä on EU:ssa aiemmin säännelty NEDC (New European Driving Cycle) -mittausmenetelmällä.

Uuden mittausjärjestelmän tavoitteena on ollut kuvata nykyistä mittaustapaa paremmin todellisessa liikenteessä syntyvä päästöjä. NEDC-sykli on tehty eri ajoneuvovariaatioiden vertailuun ja sen tuottamien päästö- ja kulutustulosten ei ole ollut tarkoitus kuvata tarkalleen liikenteessä syntyviä päästöjä.

NEDC-päästöjä käytettiin vielä vuoden 2020 loppuun asti WLTP-päästöjen rinnalla hiilidioksidipäästöjen monitoroinnissa. Vuoden 2019 alusta asti kaikille henkilöautoille on tilastoitu myös WLTP-mittauksen mukaiset hiilidioksidipäästöt. Eri mittaustavoilla ilmaistut päästöt eivät ole vertailukelpoisia. Tälle sivustolle on koottu hiilidioksidipäästöjen kehitys sekä NEDC- että WLTP-mittaustavalla.