Uutena ensirekisteröityjen henkilöautojen hiilidioksidipäästöjen kehitys
WLTP-mittausarvot on otettu käyttöön vuoden 2019 alussa. Siihen asti päästöt mitattiin NEDC-mittausmenetelmällä. Vuoden 2019 alussa kuluttajaviestinnässä siirryttiin
WLTP-arvojen ilmoittamiseen.
NEDC-arvot on laskettu myös WLTP-tyyppihyväksytyille autoille
vuoden 2021 loppuun asti, jonka jälkeen ensirekisteröidyille autoille on ilmoitettu ainoastaan WLTP-mittaukseen perustuvat hiilidioksidipäästöt.
Uutena ensirekisteröityjen henkilöautojen hiilidioksidipäästöt kuukausittain WLTP-arvoina, g/km
2024-10-25 07:30
Traficom, Netwheels Oy, Mittaristo ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, liikenneasioiden rekisteri
*) Käyttövoimakohtaiset dieselautojen arvot eivät sisällä matkailuautoja eivätkä tilataksien kokoluokan henkilöautoja. Vuosina 2022-2024 noin puolet ensirekisteröidyistä dieselautoista on ollut matkailuautoja tai yli 5-paikkaisia tyypillisesti pakettiautokorisista autoista rakennettuja tila-autoja.
Uutena ensirekisteröityjen henkilöautojen hiilidioksidipäästöt kuukausittain NEDC-arvoina, g/km
2022-01-10 08:45
Traficom
Lyhyesti
Päästöjen mittaamisessa siirryttiin EU:ssa syyskuussa 2018 uuteen WLTP-mittaustapaan. Uusi mittaustapa kuvaa aiempaa paremmin liikenteessä syntyviä päästöjä. Vuosina 2018-2020 päästöarvot ilmoitetaan vielä NEDC-arvoina.
Päästömittaustapojen erot ovat automallikohtaisia. WLTP-arvot ovat tyypillisimmin 20-30 prosenttia NEDC-arvoja korkeammat. Jos auton hiilidioksidipäästöt ovat NEDC-mittauksessa esimerkiksi 95 g/km, WLTP-mittauksen mukaisesti mitattuna ne ovat keskimäärin 125 g/km.