› In English

Uutena ensirekisteröityjen henkilöautojen hiilidioksidipäästöjen kehitys


WLTP-mittausarvot on otettu käyttöön vuoden 2019 alussa. Siihen asti päästöt mitattiin NEDC-mittausmenetelmällä. Vuoden 2019 alussa kuluttajaviestinnässä siirryttiin WLTP-arvojen ilmoittamiseen. 

NEDC-arvot on laskettu myös WLTP-tyyppihyväksytyille autoille vuoden 2021 loppuun asti, jonka jälkeen ensirekisteröidyille autoille on ilmoitettu ainoastaan WLTP-mittaukseen perustuvat hiilidioksidipäästöt.

Uutena ensirekisteröityjen henkilöautojen hiilidioksidipäästöt kuukausittain WLTP-arvoina, g/km

Tulosta Lataa excel
Voit muokata taulukkoa ja tietojen esitysjärjestystä valitsemasi lajittelukriteerin mukaan. Sarakeotsikkoa klikkaamalla taulukon rivit asettuvat joko aakkosjärjestykseen tai kyseisen sarakkeen lukujen väliseen suuruusjärjestykseen. Takaisin taulukon alkuperäiseen muotoon pääset ”Palauta” –painikkeella.
2024-10-25 07:30
Traficom, Netwheels Oy, Mittaristo ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, liikenneasioiden rekisteri

*) Käyttövoimakohtaiset dieselautojen arvot eivät sisällä matkailuautoja eivätkä tilataksien kokoluokan henkilöautoja. Vuosina 2022-2024 noin puolet ensirekisteröidyistä dieselautoista on ollut matkailuautoja tai yli 5-paikkaisia tyypillisesti pakettiautokorisista autoista rakennettuja tila-autoja.

Uutena ensirekisteröityjen henkilöautojen hiilidioksidipäästöt kuukausittain NEDC-arvoina, g/km

Tulosta Lataa excel
Voit muokata taulukkoa ja tietojen esitysjärjestystä valitsemasi lajittelukriteerin mukaan. Sarakeotsikkoa klikkaamalla taulukon rivit asettuvat joko aakkosjärjestykseen tai kyseisen sarakkeen lukujen väliseen suuruusjärjestykseen. Takaisin taulukon alkuperäiseen muotoon pääset ”Palauta” –painikkeella.
2022-01-10 08:45
Traficom

Lyhyesti

Päästöjen mittaamisessa siirryttiin EU:ssa syyskuussa 2018 uuteen WLTP-mittaustapaan. Uusi mittaustapa kuvaa aiempaa paremmin liikenteessä syntyviä päästöjä. Vuosina 2018-2020 päästöarvot ilmoitetaan vielä NEDC-arvoina.
Päästömittaustapojen erot ovat automallikohtaisia. WLTP-arvot ovat tyypillisimmin 20-30 prosenttia NEDC-arvoja korkeammat. Jos auton hiilidioksidipäästöt ovat NEDC-mittauksessa esimerkiksi 95 g/km, WLTP-mittauksen mukaisesti mitattuna ne ovat keskimäärin 125 g/km.