Pakokaasupäästöjen
ja polttoaineenkulutuksen mittaustapa
Autojen
tyyppihyväksyntään liittyvät pakokaasupäästöjen ja polttoaineenkulutuksen
mittaukset tehdään laboratorio-olosuhteissa tarkoin määritellyin ajovastuksin. EU:ssa otettiin syyskuussa 2018
käyttöön uusi WLTP-päästömittaus (Worldwide harmonised Light-duty Vehicles Test Procedure). Henkilö- ja pakettiautojen päästöjä
on EU:ssa aiemmin säännelty NEDC (New European Driving Cycle)
-mittausmenetelmällä.
Uuden mittausjärjestelmän tavoitteena on ollut kuvata nykyistä mittaustapaa paremmin todellisessa liikenteessä syntyvä päästöjä. NEDC-sykli on tehty eri ajoneuvovariaatioiden vertailuun ja sen tuottamien päästö- ja kulutustulosten ei ole ollut tarkoitus kuvata tarkalleen liikenteessä syntyviä päästöjä.
NEDC-päästöjä käytettiin vielä vuoden 2020 loppuun asti WLTP-päästöjen rinnalla hiilidioksidipäästöjen monitoroinnissa.
Vuoden 2019 alusta asti kaikille henkilöautoille on tilastoitu WLTP-mittauksen mukaiset hiilidioksidipäästöt. Eri mittaustavoilla ilmaistut päästöt eivät ole vertailukelpoisia. Tälle sivulle on koottu hiilidioksidipäästöjen kehitys sekä NEDC- että WLTP-mittaustavalla.
Ensirekisteröityjen henkilöautojen hiilidioksidipäästöt vuosittain WLTP-arvoina (g/km)
Vuosi | Henkilöautot keskimäärin | Bensiini | Diesel *) | Metaani | Ladattava hybridi, bensiini | Ladattava hybridi, diesel |
2019 | 139,3 | 143,9 | 162,3 | 114,6 | 52,4 | 41,4 |
2020 | 122,6 | 137,8 | 155,3 | 113,1 | 42,9 | 31,5 |
2021 | 103,2 | 129,9 | 150,9 | 105,9 | 38,9 | 33,7 |
2022 | 88,8 | 125,7 | 147,3 | 106,2 | 33,3 | 32,6 |
2023 | 64,4 | 122,6 | 146,8 | 106,3 | 27,1 | 27,2 |
Ensirekisteröityjen henkilöautojen hiilidioksidipäästöt (NEDC), g/km
Vuosi | Henkilöautot keskimäärin | Bensiini | Diesel | Metaani | Ladattava hybridi, bensiini | Ladattava hybridi, diesel |
2006 | 179,3 | 180,0 | 175,9 | |||
2007 | 177,4 | 178,9 | 173,1 | |||
2008 | 163,1 | 166,5 | 159,5 | |||
2009 | 157,3 | 157,2 | 157,5 | |||
2010 | 149,6 | 149,5 | 149,6 | |||
2011 | 144,8 | 143,9 | 145,7 | |||
2012 | 139,7 | 138,8 | 141,2 | |||
2013 | 132,4 | 131,3 | 134,7 | |||
2014 | 128,4 | 127,2 | 130,4 | 97,2 | 59,2 | 48,0 |
2015 | 123,6 | 122,8 | 126,7 | 92,9 | 51,2 | 48,0 |
2016 | 120,6 | 120,1 | 124,5 | 92,8 | 50,8 | 48,8 |
2017 | 118,8 | 118,5 | 126,2 | 97,5 | 49,0 | 48,9 |
2018 | 117,4 | 118,5 | 130,4 | 95,9 | 48,6 | 49,5 |
2019 | 116,9 | 119,9 | 135,8 | 97,0 | 46,1 | 45,7 |
2020 | 103,4 | 113,6 | 137,1 | 97,2 | 41,3 | 35,8 |
2021 | 85,8 | 108,5 | 143,2 | 92,9 | 39,0 | 38,5 |