Polttoaineiden merkinnät autoissa ja huoltoasemilla
EU:ssa käytössä olevissa yhtenäisissä
polttoainemerkinnöissä kullakin polttoaineella on oma symbolinsa, joka merkitään
uusien autojen polttoainetankkien luukkuihin. Samat merkinnät ovat käytössä
myös polttoaineiden jakelupisteissä. Kuluttaja voi varmistaa merkintöjen avulla
polttoaineen soveltuvuuden autoon ennen tankkausta. Merkinnät tulevat autoihin,
joissa käytetään nestemäisiä tai kaasumaisia polttoaineita.
Polttoainevalikoiman laajentuessa ja erilaisten sekoituspolttoaineiden ja kaasumaisten polttoainevaihtoehtojen yleistyessä standardoidut merkinnät ovat erityisen tarpeellisia. Myös leasingpalvelujen ja erilaisten yhteiskäyttöautopalvelujen yleistyessä on yhä tärkeämpää, että kuluttaja saa helposti tiedon oikeasta polttoainelaadusta ennen tankkausta.
Jo nykyisin osassa autoista on epäselvyyttä esimerkiksi uusiutuvan
dieselpolttonesteen soveltuvuudesta polttoaineeksi. Jatkossa tämä on nähtävissä
suoraan polttoainetankin kannen merkinnöistä, eikä auton omistajan tarvitse
selvittää asiaa maahantuojalta tai jälleenmyyjältä.
Merkinnät helpottavat myös kahdella polttoaineella toimivien autojen polttoaineen valintaa. Käytännössä esimerkiksi kaikki Suomen markkinoilla olevat uudet kaasukäyttöiset henkilöautot ovat kaksikäyttöisiä.
Information on bränslemärkningar på svenska
Bensiinin merkkinä ympyrä
Bensiinien ja etanoliseospolttoaineiden merkki on ympyrä, jossa E tarkoittaa bensiiniin sekoitettuja biokomponentteja ja sen jälkeen esitetty luku suurinta sallittua biokomponentin sekoitussuhdetta etanoliksi laskettuna. Suomen yleisin bensiinilaatu on E10, jossa voi olla sekoitettuna enintään 10 prosenttia etanolia.
Bensiini, jossa on enintään 5 prosenttia etanolia | Bensiini, jossa on enintään 10 prosenttia etanolia | Bensiini, jossa on enintään 85 prosenttia
etanolia |
Dieselin merkkinä neliö
Dieselpolttoaineiden merkki on neliö, jossa B tarkoittaa dieselpolttoaineissa olevia sallittuja esterityyppisiä (FAME) biodieselkomponentteja ja sen jälkeen oleva luku biokomponentin suurinta sallittua sekoitusosuutta. Polttoaineessa voi lisäksi olla muita kuin esterityyppisiä biokomponentteja, joita voi polttoaineen laatustandardien mukaisesti sekoittaa dieselpolttoaineeseen. Esimerkiksi B7 tarkoittaa dieselpolttoainetta, jossa voi olla sekoitettuna enintään 7 prosenttia esterityyppistä biodieseliä.
XTL tarkoittaa parafiinistä dieseliä, jota voidaan valmistaa
myös uusiutuvista raaka-aineista.
Diesel, jossa on enintään 7 prosenttia FAME-biodieselkomponentteja | Diesel, jossa on enintään 10 prosenttia FAME-biodieselkomponentteja | Parafiininen diesel |
Kaasumaisten polttoaineiden merkkinä vinoneliö
Suomessa myytäviä kaasumaisia polttoaineita ovat maakaasu, biokaasu ja vety. Maakaasu ja biokaasu koostuvat pääosin metaanista. Maakaasu on fossiilista alkuperää, uusiutuva biokaasu puolestaan valmistetaan eloperäisestä materiaalista, esimerkiksi yhdyskuntajätteestä tai teollisuuden sivutuotteista. Maa- ja biokaasun merkinnät ovat samanlaiset, sillä kaasut eivät käytännössä koostumukseltaan eroa toistaan. Maa- ja biokaasu voi olla paineistettua (CNG) tai nesteytettyä (LNG). Vetyä voidaan käyttää polttoaineena vain polttokennoautoissa.
Paineistettu maa- tai biokaasu |
Nesteytetty maa- tai biokaasu |
Vety |
Merkintöjen taustalla polttoaineiden jakelua koskeva EU-lainsäädäntö
Merkinnät sisältyvät liikenteessä käytettävien vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelua koskevaan direktiiviin, jonka kansallista toteutusta sääntelee laki liikenteessä käytettävien vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelusta. Polttoaineiden tunnusmerkit perustuvat Euroopan standardointikomitean (CEN) hyväksymään standardiin EN 16942, joka hyväksyttiin lokakuussa 2016. Komissio antoi jakeluasemille ja ajoneuvojen valmistajille kahden vuoden siirtymäajan merkintöjen toteuttamisessa.Henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autojen lisäksi merkintöjä käytetään myös mopoissa, moottoripyörissä, kolmipyörissä ja nelipyörissä.
Mitä ajoneuvoja merkintävaatimus koskee?
Merkinnät otetaan käyttöön seuraavissa uusissa tieliikenteessä käytettävissä ajoneuvoissa:
- mopot, moottoripyörät, kolmipyörät ja nelipyörät
- henkilöautot
- pakettiautot
- kuorma-autot
- linja-autot
Koskeeko merkintävaatimus kaiken ikäisiä ajoneuvoja?
Ei koske. Lainsäädäntö edellyttää merkintöjä vain niissä uusissa ajoneuvoissa, jotka on saatettu markkinoille 12.10.2018 tai sen jälkeen.
Ajoneuvojen valmistajat eivät suosittele merkintöjen lisäämistä tätä vanhempiin ajoneuvoihin. Jos et tiedä, mitä polttoainetta ajoneuvossasi on suositeltu käytettäväksi, varmista asia ajoneuvon paikalliselta jälleenmyyjältä.
Milloin merkinnät tulevat näkyville EU:n alueella?
Merkintöjen on oltava käytössä Euroopan unionin alueella 12.10.2018 lähtien uusissa ajoneuvoissa ja polttoaineiden jakelupisteissä.
Miltä merkinnät näyttävät?
Bensiineille, dieselpolttoaineille ja kaasumaisille polttoaineille (esim. CNG, LNG, LPG, vety) on kullekin ryhmälle oma tunnusmerkkinsä:
Bensiinimoottoreiden polttoaineiden (bensiinit
ja korkeaseosetanolipolttoaineet) merkki on ympyrä. ”E” tarkoittaa bensiiniin
sekoitettuja biokomponentteja ja sen
jälkeen esitetty luku suurinta sallittua sekoitussuhdetta etanoliksi laskettuna.
Dieselpolttoaineiden merkki on neliö. ”B” tarkoittaa dieselpolttoaineissa mahdollisesti olevia esterityyppisiä biodieselkomponentteja ja sen jälkeen esitetty luku komponentin suurinta sallittua sekoitussuhdetta. ”XTL” tarkoittaa vetykäsiteltyä tai synteettistä dieseliä, jota ei ole jalostettu raakaöljystä.
Kaasumaisten polttoaineiden merkki on vinoneliö, jonka sisälle merkitään tarkemmin käytettävän kaasun laatu.
Miksi merkintöjä tarvitaan?
Merkinnät auttavat kuluttajia varmistumaan siitä, että hän valitsee ajoneuvoonsa sopivan polttoaineen. Kuluttaja voi ennen tankkaamista verrata, että ajoneuvossa ja jakelumittarissa olevat merkinnät vastaavat toisiaan. Tämä on osoittautunut erittäin tarpeelliseksi silloin kun ajetaan vieraissa maissa joko vuokratulla tai omalla autolla.
Koskevatko nämä merkinnät kuljettajaa, jolla on sähköauto?
Kyllä, jos kyseessä on hybridiajoneuvo. Siinä on käytettävä autoon soveltuvaa polttoainetta silloin, kun ei käytetä sähköä.
Parhaillaan suunnitellaan sähköautoille ja latauspisteille soveltuvia vastaavanlaisia merkintöjä, jotka opastavat ajoneuvon akkujen lataamisessa. Nämä merkinnät otetaan käyttöön myöhemmin.
Ovatko merkit käytössä jakeluasemilla kaikissa EU-maissa?
Uudet merkinnät otetaan käyttöön EU:n kaikissa 28 jäsenmaassa, EEA-maissa (Islanti, Liechtenstein ja Norja) sekä Makedoniassa, Serbiassa, Sveitsissä ja Turkissa.
Väärän polttoaineen tankkaamisesta
Bensiiniajoneuvojen polttoainetankin täyttöaukon halkaisija on pienempi kuin dieselpolttoaineen täyttöpistoolin nokka. Tämä estää dieselpolttoaineen tankkaamisen bensiiniajoneuvoihin. Sen sijaan dieselajoneuvoon on mahdollista tahattomasti tankata bensiiniä. Pelkkä polttoainetankin kannessa oleva merkintä ei tätä estä. Dieselajoneuvon haltijan onkin tankatessaan oltava erityisen huolellinen.
Asiakkaalla itsellään on vastuu siitä, että hän
tankkaa ajoneuvoonsa oikeaa, siihen sopivaa polttoainetta.