› In English

Polttoaineiden merkinnät autoissa ja huoltoasemilla

EU:ssa käytössä olevissa yhtenäisissä polttoainemerkinnöissä kullakin polttoaineella on oma symbolinsa, joka merkitään uusien autojen polttoainetankkien luukkuihin. Samat merkinnät ovat käytössä myös polttoaineiden jakelupisteissä. Kuluttaja voi varmistaa merkintöjen avulla polttoaineen soveltuvuuden autoon ennen tankkausta. Merkinnät tulevat autoihin, joissa käytetään nestemäisiä tai kaasumaisia polttoaineita.

Polttoainevalikoiman laajentuessa ja erilaisten sekoituspolttoaineiden ja kaasumaisten polttoainevaihtoehtojen yleistyessä standardoidut merkinnät ovat erityisen tarpeellisia. Myös leasingpalvelujen ja erilaisten yhteiskäyttöautopalvelujen yleistyessä on yhä tärkeämpää, että kuluttaja saa helposti tiedon oikeasta polttoainelaadusta ennen tankkausta.

Jo nykyisin osassa autoista on epäselvyyttä esimerkiksi uusiutuvan dieselpolttonesteen soveltuvuudesta polttoaineeksi. Jatkossa tämä on nähtävissä suoraan polttoainetankin kannen merkinnöistä, eikä auton omistajan tarvitse selvittää asiaa maahantuojalta tai jälleenmyyjältä.

Merkinnät helpottavat myös kahdella polttoaineella toimivien autojen polttoaineen valintaa. Käytännössä esimerkiksi kaikki Suomen markkinoilla olevat uudet kaasukäyttöiset henkilöautot ovat kaksikäyttöisiä.

Information on bränslemärkningar på svenska

Bensiinin merkkinä ympyrä

Bensiinien ja etanoliseospolttoaineiden merkki on ympyrä, jossa E tarkoittaa bensiiniin sekoitettuja biokomponentteja ja sen jälkeen esitetty luku suurinta sallittua biokomponentin sekoitussuhdetta etanoliksi laskettuna. Suomen yleisin bensiinilaatu on E10, jossa voi olla sekoitettuna enintään 10 prosenttia etanolia.

A.1.a

A.1.b

A.1.c

Bensiini, jossa on enintään 5 prosenttia etanoliaBensiini, jossa on enintään 10 prosenttia etanoliaBensiini, jossa on enintään 85 prosenttia etanolia

Dieselin merkkinä neliö

Dieselpolttoaineiden merkki on neliö, jossa B tarkoittaa dieselpolttoaineissa olevia sallittuja esterityyppisiä (FAME) biodieselkomponentteja ja sen jälkeen oleva luku biokomponentin suurinta sallittua sekoitusosuutta. Polttoaineessa voi lisäksi olla muita kuin esterityyppisiä biokomponentteja, joita voi polttoaineen laatustandardien mukaisesti sekoittaa dieselpolttoaineeseen. Esimerkiksi B7 tarkoittaa dieselpolttoainetta, jossa voi olla sekoitettuna enintään 7 prosenttia esterityyppistä biodieseliä.

XTL tarkoittaa parafiinistä dieseliä, jota voidaan valmistaa myös uusiutuvista raaka-aineista.

A.2.a

A.2.b

A.3

Diesel, jossa on enintään
7 prosenttia
FAME-biodieselkomponentteja
Diesel, jossa on enintään
10 prosenttia
FAME-biodieselkomponentteja
Parafiininen diesel

Kaasumaisten polttoaineiden merkkinä vinoneliö

Suomessa myytäviä kaasumaisia polttoaineita ovat maakaasu, biokaasu ja vety. Maakaasu ja biokaasu koostuvat pääosin metaanista. Maakaasu on fossiilista alkuperää, uusiutuva biokaasu puolestaan valmistetaan eloperäisestä materiaalista, esimerkiksi yhdyskuntajätteestä tai teollisuuden sivutuotteista. Maa- ja biokaasun merkinnät ovat samanlaiset, sillä kaasut eivät käytännössä koostumukseltaan eroa toistaan. Maa- ja biokaasu voi olla paineistettua (CNG) tai nesteytettyä (LNG). Vetyä voidaan käyttää polttoaineena vain polttokennoautoissa.

A.4.a

A.4.c

A.4.b

Paineistettu maa- tai biokaasu

Nesteytetty maa- tai biokaasu

Vety


Merkintöjen taustalla polttoaineiden jakelua koskeva EU-lainsäädäntö

Merkinnät sisältyvät liikenteessä käytettävien vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelua koskevaan direktiiviin, jonka kansallista toteutusta sääntelee laki liikenteessä käytettävien vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelusta. Polttoaineiden tunnusmerkit perustuvat Euroopan standardointikomitean (CEN) hyväksymään standardiin EN 16942, joka hyväksyttiin lokakuussa 2016. Komissio antoi jakeluasemille ja ajoneuvojen valmistajille kahden vuoden siirtymäajan merkintöjen toteuttamisessa.

Uusia polttoainemerkintöjä edellytetään 12.10.2018 lähtien polttoaineen jakelupumpuissa sekä uusien käyttöönotettavien ajoneuvojen polttoainetankkien luukuissa. Merkinnät tulevat uusien ajoneuvojen polttoaineen täyttöaukon luukkuun sekä ajoneuvon käyttöohjekirjaan tai sähköiseen käsikirjaan. Merkinnät lisätään autoihin tehtaalla. Ajoneuvojen valmistajat eivät suosittele merkintöjen lisäämistä jälkikäteen vanhempiin jo käytössä oleviin ajoneuvoihin. Kuluttaja voi vanhemmissa autoissa aina varmistaa polttoaineen soveltuvuuden ohjekirjasta tai ajoneuvon maahantuojalta.

Henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autojen lisäksi merkintöjä käytetään myös mopoissa, moottoripyörissä, kolmipyörissä ja nelipyörissä.

Esimerkki dieselautosta, johon soveltuu dieselpolttoneste (B7), jossa on enintään 7 tilavuusprosenttia FAME-tyyppistä biodieseliä.


Mitä ajoneuvoja merkintävaatimus koskee?

Merkinnät otetaan käyttöön seuraavissa uusissa tieliikenteessä käytettävissä ajoneuvoissa:

  • mopot, moottoripyörät, kolmipyörät ja nelipyörät
  • henkilöautot
  • pakettiautot
  • kuorma-autot
  • linja-autot

Koskeeko merkintävaatimus kaiken ikäisiä ajoneuvoja?

Ei koske. Lainsäädäntö edellyttää merkintöjä vain niissä uusissa ajoneuvoissa, jotka on saatettu markkinoille 12.10.2018 tai sen jälkeen.

Ajoneuvojen valmistajat eivät suosittele merkintöjen lisäämistä tätä vanhempiin ajoneuvoihin. Jos et tiedä, mitä polttoainetta ajoneuvossasi on suositeltu käytettäväksi, varmista asia ajoneuvon paikalliselta jälleenmyyjältä.

Milloin merkinnät tulevat näkyville EU:n alueella?

Merkintöjen on oltava käytössä Euroopan unionin alueella 12.10.2018 lähtien uusissa ajoneuvoissa ja polttoaineiden jakelupisteissä.

Miltä merkinnät näyttävät?

Bensiineille, dieselpolttoaineille ja kaasumaisille polttoaineille (esim. CNG, LNG, LPG, vety) on kullekin ryhmälle oma tunnusmerkkinsä:

Bensiinimoottoreiden polttoaineiden (bensiinit ja korkeaseosetanolipolttoaineet) merkki on ympyrä. ”E” tarkoittaa bensiiniin sekoitettuja biokomponentteja ja sen jälkeen esitetty luku suurinta sallittua sekoitussuhdetta etanoliksi laskettuna.

Dieselpolttoaineiden merkki on neliö. ”B” tarkoittaa dieselpolttoaineissa mahdollisesti olevia esterityyppisiä biodieselkomponentteja ja sen jälkeen esitetty luku komponentin suurinta sallittua sekoitussuhdetta. ”XTL” tarkoittaa vetykäsiteltyä tai synteettistä dieseliä, jota ei ole jalostettu raakaöljystä.

Kaasumaisten polttoaineiden merkki on vinoneliö, jonka sisälle merkitään tarkemmin käytettävän kaasun laatu.

Miksi merkintöjä tarvitaan?

Merkinnät auttavat kuluttajia varmistumaan siitä, että hän valitsee ajoneuvoonsa sopivan polttoaineen. Kuluttaja voi ennen tankkaamista verrata, että ajoneuvossa ja jakelumittarissa olevat merkinnät vastaavat toisiaan. Tämä on osoittautunut erittäin tarpeelliseksi silloin kun ajetaan vieraissa maissa joko vuokratulla tai omalla autolla.

Koskevatko nämä merkinnät kuljettajaa, jolla on sähköauto?

Kyllä, jos kyseessä on hybridiajoneuvo. Siinä on käytettävä autoon soveltuvaa polttoainetta silloin, kun ei käytetä sähköä.

Parhaillaan suunnitellaan sähköautoille ja latauspisteille soveltuvia vastaavanlaisia merkintöjä, jotka opastavat ajoneuvon akkujen lataamisessa. Nämä merkinnät otetaan käyttöön myöhemmin.

Ovatko merkit käytössä jakeluasemilla kaikissa EU-maissa?

Uudet merkinnät otetaan käyttöön EU:n kaikissa 28 jäsenmaassa, EEA-maissa (Islanti, Liechtenstein ja Norja) sekä Makedoniassa, Serbiassa, Sveitsissä ja Turkissa.

Väärän polttoaineen tankkaamisesta

Bensiiniajoneuvojen polttoainetankin täyttöaukon halkaisija on pienempi kuin dieselpolttoaineen täyttöpistoolin nokka. Tämä estää dieselpolttoaineen tankkaamisen bensiiniajoneuvoihin. Sen sijaan dieselajoneuvoon on mahdollista tahattomasti tankata bensiiniä. Pelkkä polttoainetankin kannessa oleva merkintä ei tätä estä. Dieselajoneuvon haltijan onkin tankatessaan oltava erityisen huolellinen.

Asiakkaalla itsellään on vastuu siitä, että hän tankkaa ajoneuvoonsa oikeaa, siihen sopivaa polttoainetta.

Ohjeita väärän tankkauksen tilanteisiin


Lyhyesti

Polttoainemerkinnät helpottavat oikean polttoaineen valintaa

Yhtenäisissä polttoainemerkinnöissä kullakin polttoaineella on oma symbolinsa, joka merkitään uusien autojen polttoainetankkien luukkuihin ja polttoaineiden jakelupisteisiin. Käyttäjä voi merkintöjen avulla tarkista polttoaineen soveltuvuuden autoon ennen tankkausta.

Suomessa väärän polttoaineen tankkaaminen on verrattain harvinaista, määrän arvioidaan olevan joitakin tuhansia vuodessa. Suurin osa näistä on tilanteita, joissa dieselautoon on epähuomiossa tankattu bensiiniä. Väärän polttoaineen tankkaamisesta voi aiheutua moottorivaurioita, joita ajoneuvon vakuutukset eivät pääsääntöisesti korvaa. Ennen tankkausta on aina tärkeä varmistaa polttoaineen soveltuvuus ajoneuvoon.

Bensiiniautojen polttoainetankin täyttöaukon halkaisija on pienempi kuin dieselpolttoaineen täyttöpistoolin nokka. Tämä estää dieselpolttoaineen tankkaamisen bensiiniajoneuvoihin. Sen sijaan dieselajoneuvoon on mahdollista erehdyksessä tankata bensiiniä. Pelkkä polttoainetankin kannessa oleva merkintä ei tätä estä. Dieselajoneuvon haltijan onkin tankatessaan oltava erityisen huolellinen.