› In English

Ladattavien autojen latausjärjestelmien merkinnät

Information on märkningar på svenska


Euroopassa on otettu käyttöön yhtenäiset merkinnät latauslaitteisiin ja ladattaviin ajoneuvoihin, jotta kuluttajat löytäisivät autolleen sopivan latauslaitteen missä tahansa Euroopassa liikkuessaan. Merkintöjen avulla auton käyttäjä voi varmistaa latauslaitteen soveltuvuuden autoonsa. Kullakin ladattavan auton latausliittimellä on oma kirjainsymbolinsa, jotka merkitään uusien autojen latausliittimen luukkuun, ajoneuvon latausjohtoihin sekä julkisiin latauslaitteisiin. Mikäli symbolissa on sama kirjain ja taustaväri, liitännät voidaan kytkeä yhteen.  

Latausjärjestelmien merkintäsymbolit ovat mustavalkoisia kuusikulmioita. Mustapohjaiset symbolit on merkitty ajoneuvon latausliittimiin ja niihin sopiviin latausjohdon pistokkeisiin. Valkopohjaiset symbolit on merkitty latausasemiin ja niihin sopiviin latausjohdon pistotulppiin.


Latausasemamerkintöjen tarkoituksena on helpottaa oikean latauspisteen valintaa ja selkeyttää latausta koskevaa terminologiaa. Ladattavaa autoa ei käytännössä voi ladata väärin, sillä auto ja laturi vaihtavat latauksesta keskenään tietoa, ja lataus käynnistyy vain, jos laitteet ovat yhteensopivia. Latausliitintä ei ole fyysisesti mahdollista kytkeä vääränlaiseen laturiin. Merkinnät helpottavat kuitenkin autoilijaa valitsemaan latausaseman oikein esimerkiksi tilanteessa, jossa autoilijalla ei ole mukanaan latausjohtoa.

1) Peruslataus 

Peruslatauksella tarkoitetaan autolle suunnitellulla kotilatauslaitteella tai julkisissa latauspisteissä tehtävää vaihtosähkölatausta (AC). Ladattavan auton latausliitin on moninapainen. Suomessa olevissa automalleissa on peruslataukseen käytössä tyypin 1 ja 2 liittimiä. Tyypin 1 liittimellä symbolina käytetään kuusikulmion sisälle merkittyä kirjainta B ja tyypin 2 liittimellä kirjainta C. Tyypin 2 liitin on Euroopassa vakiintunut yleisimmäksi standardiksi ja lainsäädäntö edellyttää, että kaikissa julkisissa peruslatauspisteissä tulee olla tyypin 2 kytkentämahdollisuus.  

Peruslatauspisteissä latausjohto voi olla kiinteästi asennettuna latausasemassa tai latauksessa voidaan käyttää latauspisteeseen kytkettävää auton omaa latausjohtoa alla olevien esimerkkien mukaisesti.


2) Pikalataus 

Sähköautoa voi pikaladata tasasähköllä (DC) julkisissa pikalatauspisteissä. Pikalataus ei sovellu kaikkiin ladattaviin autoihin. 

CCS-liitin on vakiintunut Euroopassa yleisimmäksi pikalatausstandardiksi. CCS-liittimen symbolina käytetään kuusikulmion sisälle merkittyjä kirjaimia K ja L. CHAdeMO-liittimen symbolit on merkitty kirjaimilla M ja N.

Pikalatauspisteessä latausjohto on aina kiinteästi latausasemassa alla olevan esimerkin mukaisesti.

3) Lataaminen tavanomaisesta kotitalouspistorasiasta  

Ladattavaa autoa voi ladata myös tavanomaisesta maadoitetusta kotitalouspistorasiasta eli ns. suko-pistorasiasta tai lämpötolpasta, kunhan pitkäaikainen (yli 2 tuntia) latausvirta on rajoitettu riittävän pieneksi, esimerkiksi 8 ampeeriin. Pistorasia-asennuksen soveltuvuus ja sähköturvallisuus on aina syytä varmistaa ennen lataamista kotitalouspistorasiasta tai lämpötolpasta.

Lisätietoja lataamisesta

Lisätietoja sähköautojen lataamisesta on koottu sähköalan standardisointijärjestö SESKOn laatimaan lataussuositukseen.

Latausmerkinnät perustuvat standardiin SFS-EN 17186:2019, Ajoneuvojen ja infrastruktuurin yhteensopivuus. Sähköajoneuvojen voimanlähdettä koskevien tietojen ilmoittaminen kuluttajalle (graafinen esitys).