Miten toimia, jos tankkaa vahingossa väärää polttoainetta?
Autoon saa tankata vain niitä polttoaineita, jotka soveltuvat auton polttoainejärjestelmään ja moottoriin. Vuodesta 2018 alkaen uusien autojen tankkien luukuissa on ilmoitettu autoon soveltuvat polttoaineet. Tätä vanhemmissa autoissa tiedot löytyvät auton ohjekirjasta. E10-polttoaineen osalta vanhempien autojen tilanteen voit tarkistaa sivuiltamme.Auton takuu ei korvaa virhetankkauksesta aiheutuneita vaurioita, vaan vastuu oikeasta polttoainevalinnasta on tankkaajalla.
Bensiinin tankkaaminen dieselautoon
Dieselautoon voi vahingossa tankata bensiiniä, koska moottoribensiinin
täyttöpistooli mahtuu dieselauton polttoaineen täyttöaukkoon.
Mikäli vahinko tapahtuu, ei dieselajoneuvon moottoria saa käynnistää eikä autoa siirtää pois tankkauspaikalta ajamalla. Pienikin määrä bensiiniä dieselpolttoaineen seassa muuttaa tuotteen leimahduspistettä ja voi aiheuttaa dieselmoottorin vaurioitumisen.
Auto
on siirrettävä pois tankkauspaikalta työntämällä tai hinaamalla, ja
tankkausvirheen jälkeen dieselajoneuvon polttoainejärjestelmä on
asianmukaisesti tyhjennettävä. Tällaisessa tilanteessa on syytä,
etenkin uuden dieselajoneuvon ollessa kyseessä, ottaa yhteyttä lähimpään
merkkihuoltoon.
Dieselin tankkaaminen bensiiniautoon
Bensiiniautoon ei yleensä voi vahingossa tankata dieselpolttoainetta, koska dieselpolttoaineen tankkauspistooli ei sovi bensiiniauton tankkausaukkoon. Mikäli dieselpolttoainetta on kuitenkin joutunut bensiiniin esimerkiksi varakanisterista, on bensiini vaihdettava käyntihäiriöiden ja moottorivaurion riskin välttämiseksi.Pienikin määrä dieseliä bensiinin joukossa johtaa bensiiniautossa käyntihäiriöihin ja savutukseen. Dieseliä kulkeutuu männän ohi voiteluöljyyn, jolloin öljy laimenee ja sen voitelukyky heikkenee. Mikäli moottoria on jo ehditty käyttää jonkin aikaa ennen kuin virheellinen tankkaus huomataan, sekä polttoaine että öljy on syytä vaihtaa. Koska dieselin oktaaniluku on noin 10, jo 5 prosenttia dieseliä bensiiniin sekoittuneena laskee 95-oktaanisen polttoaineen oktaaniluvun alle 91, jolloin vakavan moottorivaurion riski on ilmeinen. Väärä polttoaine vaurioittaa lisäksi pakokaasujen happianturia ja katalysaattoria.
95 E10 -bensiinin tankkaaminen 98 E5 -polttoainetta edellyttävään autoon
95 E10 -bensiiniä ei pidä tankata ajoneuvoon, johon sen ei ole ilmoitettu soveltuvan. 95 E10 -bensiinin tankkaaminen 98 E5 -bensiiniä vaativaan moottoriin voi olla haitallista joko liian alhaisen oktaaniluvun tai liian suuren etanolipitoisuuden vuoksi.
Vajaa oktaaniluku voi johtaa vakavaan moottorivaurioon. Näin voi käydä korkeapuristeisissa pienmoottoreissa, moottoripyörissä ja vanhoissa autoissa. Matalalla pyörimisnopeudella liian alhaisesta oktaaniluvusta johtuvan nakutuksen voi kuulla kilisevänä äänenä, mutta suurilla kierroksilla kilinää ei kuule ja moottorivaurion riski voi jäädä huomaamatta.
Sen sijaan 95 E10-bensiinin
satunnainen tankkaaminen bensiinikäyttöiseen autoon, johon se ei
sovellu etanolipitoisuutensa takia, ei aiheuta välittömiä vahinkoja eikä polttoainetta tarvitse
poistaa tankista. Suositeltavaa on kuitenkin täyttää tankki soveltuvalla
polttoaineella, kun kolmasosa tai puolet tankillisesta on käytetty. On
mahdollista, että auton käynnistyvyys ja käyttöominaisuudet pakkasessa
heikkenevät tilapäisesti väärän E10-tankkauksen seurauksena.
98 E5 -bensiinin tankkaaminen 95 E10 -bensiinille soveltuvaan autoon
98E5:n käytöstä ei ole haittaa, vaikka sitä tankattaisiin autoon, johon myös 95 E10 soveltuu. Uudempien autojen säätöjärjestelmät voivat hyödyntää korkeampaa oktaanilukua, jolloin moottorin teho hieman kasvaa ja polttoaineenkulutus voi alentua muutamia prosentteja. Korkeaseosetanolin tankkaaminen bensiini- tai dieselautoon
E85-polttoainetta saa käyttää ainoastaan FFV- eli flexifuel-autoissa. E85-polttoaineen tankkaus muuhun kuin flexifuel-autoon aiheuttaa korroosiota, vakavia käyntihäiriöitä ja pakokaasupäästöjen kasvua. Etanoli voi vahingoittaa pysyvästi bensiini- ja dieselkäyttöisen auton polttoainejärjestelmän materiaaleja. Tankkausvirheen sattuessa auto on hinattava korjaamolle polttoaineen vaihtoa varten.E85 laihentaa voimakkaasti ilma-polttoaineseosta. 98E5- tai 95E10-bensiinille tarkoitetun moottorin happianturisäätö ei pysty kompensoimaan liiallista happimäärää, vaan seurauksena on käyntihäiriöitä, OBD-valon syttyminen tai moottorin siirtyminen hätäohjelmalle. Moottori voi myös kokonaan pysähtyä ja pidempiaikainen käyttö johtaa moottorivaurioon. Dieselauton tankissa E85 ja diesel eivät sekoitu keskenään, vaan E85 jää tankin pinnalle. Kun
tankki ajetaan lähes tyhjäksi, polttoainejärjestelmään joutuu
E85-polttoainetta sellaisenaan, mikä aiheuttaa suuria vaurioita sekä moottorille
että polttoainejärjestelmälle.
Lisätietoja
Neste, bensiiniopas
Polttonesteiden käyttäjän opas (Öljy- ja biopolttoaineala, 2016)